Ruim dertig jaar lang bestelde prinses/koningin Beatrix een groot deel van haar kleding van Theresia Vreugdenhil. Wist je dat ze ook een jurk van Yves Saint Laurent in de kast heeft hangen?
In de jaren negentig was less beslist geen more. Volume was hét codewoord voor modeontwerpers, dat resulteerde in wijde rokken, grote mouwen, aanwezige strikken, volants en draperieën. De Franse couturier Yves Saint Laurent deed er ook aan mee en ontwierp voor de lente/zomer-collectie 1994 een mintgroene bloemenjurk met vijf strikken middenvoor. Blijkbaar kon koningin Beatrix het ontwerp wel waarderen, want tijdens het staatsbezoek aan Jordanië werd ze gezien met de jurk. In 2001 deed hij nogmaals dienst tijdens een bal in Zweden.
De jurk had in het creatieve brein van Yves Saint Laurent een beduidend lager decolleté.
Door Benjamin Vaesen werd ik geattendeerd op het catwalkbeeld. Je begrijpt: er is een zoektocht gestart naar meer Franse en Italiaanse pareltjes. Onlangs schreef ik ook al over een Valentino-jurk van Beatrix. Die blog vind je hier.
Zoals het model het draagt, met wijde rok inclusief smalle taille en meer decollete, vind ik het echt iets voor een gekostumeerd bal. Aangezien Beatrix het model japon anders droeg, kon het in die tijd ook zeker wel voor “gewone” gelegenheden. Door de strikken moet ik aan V&R denken.
Wat ik leuk vind aan Beatrix is dat ze een heel eigen stijl. Of het nu in is of niet. Daar stoort zij zich niet aan. Ze draagt haar eigen smaak. Dat doen er niet veel. Ik vind het niet zo mooi. Maar ik waardeer haar eigenheid.
Geweldige jurk! Ik houd ervan met al die details van strikken, pofmouwtjes en ruches 😀
Vind de kleur en de jurk erg mooi en dit was destijds erg in.
heb zelf nog een cocktailjurk gedragen in doupion zijde maar met de strikken in de ruguitsnijding . Heb het jurkje nog steeds … jeugdsentiment dus …
Oh wat wat dit on trend destijds. Staat haar goed deze kleur. Zonder strikken zou deze jurk nog prima draagbaar zijn. Maar de enige echt mooie jurk is die van Laurentien.
Waar gingen ze naar toe? Dat ze er zo uitgedost uitzien? Willem Alexander met die rode cowboy hoed op? Beatrix in een jurk á la Marie Antoinette. Oh ik lees het al een bal? Was het voorschrift om verkleedt te komen? Een oprechte vraag van mijn kant.
De exacte kledingcode weet ik niet, maar wel dat het de bedoeling was om historische kleding te dragen. Ter ere van het 25-jarig huwelijksjubileum van koning Carl Gustaf en koningin Silvia. Die zagen er ook prachtig uitgedost uit ;). https://blauwbloed-eo.cdn.eo.nl/w_1800/2rrjx4oq7nle-klopt-kopfoto-juist-41.jpg
Zal toen vast heel on trend geweest zijn maar wat een monsterlijk lelijke jurk. Toen een verkleedkistjurk maar nu zeker.
Wat leuk! Iemand enig idee welke kering ze in Zweden om heeft?
Nee, daar heb ik ook al op ingezoomd. Het lijkt een soort vogel of kruis.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar
Die jurk zullen we maar gauw vergeten. Maar toen ze hem de eerste keer droeg, zal ik hem misschien wel mooi gevonden hebben .
Wat een prachtige jurk van Beatrix. Geheel in haar eigen stijl die ze door de jaren heen had geboetseerd. Grote schouders, mooie stof, een koninklijke rok, hier en daar een strik. Het beeld wat ik graag zag.
Bij het bezoek aan Jordanie in 1994 welke Koningin Beatrix en Prins Claus aflegden, droeg de Koningin deze jurk bij het staatsbanket en complementeerde dat met juwelen van Turkoois (oorhangers en een kleine broche). Een prachtig beeld.
Wat was Beatrix nog lekker jong!
Ik vind dit nou niet een jurk die Beatrix flatteert.
Hij maakt haar breder en pompeuzer dan ze in werkelijkheid was/is.
En ik vind het ook een groot verschil tussen het patroon en de japon die het geworden is, en dan bedoel ik niet alleen het decolleté hoor.
Dit is m.i. echt een model uit de pruikentijd, toen de dames ingesnoerde lijfjes droegen en wijde rokken met hoepel eronder.
Dat geeft een heel ander effect dan de jurk van Beatrix.
Moest trouwens gelijk aan Mabel denken, en haar voorliefde voor strikken!
Wat een heerlijke jurk! Stiekem vind ik dat dit soort jurken best vaker mogen, lekker over de top.
Deze kleuren staan Beatrix ook prachtig, zou ze vanuit de kleurenanalyse theorie een Zomer- dan wel Wintertype zijn? 🤔
✏️ In het originele ontwerp van YSL kan ik gezien het decolleté de strikken beter plaatsen en ‘smaken’ à la Maribrune. 😊
Très Marie Antoinette 👌🏼 maar idd echt niet à la Beatrix 🤭
Wat de vraag betreft, die is nog niet zo makkelijk te beantwoorden.
Lente-Zomer-Herfst of Winter is te beperkt.
Daar begon men vanuit Amerika in de jaren 70 mee.
Het gaat om de tint in een kleur, die het beste in je naar boven haalt.
Er zijn tegenwoordig veel meer types waartoe je kunt behoren.
3 Aspecten om de keus te maken zijn heel belangrijk:
Licht-Donker
Helder-Gedempt
Warm-Koel
🏳️🌈 🟦 🟩🍅🟠🍏🍆🩵
In principe kun je dus alle kleuren dragen, maar pas op de tint.
Zonder goed kleuradvies, zit je snel fout. Jammer, voor hetzelfde geld kan het vaak veel beter dan je zelf denkt.
Ook Maxima gaat hier regelmatig de fout in.
Ja idd Celeste, de intentie van de kleur zet de toon in combi met ieders eigen huids tint en er zijn tegenwoordig meerdere benamingen. De mijne dateren uit ‘vroeger tijden’ 😉 en ik heb mijn boekje nog steeds in bezit.
Door het goede kleuradvies toentertijd ben ik andere kleuren gaan dragen, ben er nog steeds blij mee. 👍🏼
Nou, en anders ik wel. Raad het iedereen aan.
De jurk is op maat gemaakt door Vreugdenhil of een andere naaister. Vroeger kochten zaken die kleding op maat maakten voor dames patronen in van bekende couturiers uit Parijs. Stof, knopen (vaak ook labels van het modehuis) werden erbij geleverd. Dat was een belangrijke bron van inkomsten voor die huizen. Beatrix droeg regelmatig Franse couture en Juliana ook, maar op maat gemaakt door Vreugdenhil en Maison Linette in Den Bosch. Beatrix droeg in haar verlovingstijd een roze met marineblauw afgezet pak van Chanel en bij het onthaal in de ridderzaal een lichtblauw pak van Chanel met een ruitpatroon gevormd door pailletten. Dat moet ook gebeurd zijn met de inhuldigingsjurk van Máxima die ontworpen is door Eeli Saab en in het atelier van Taminiau is gemaakt. Het borduurwerk is uitgevoerd door Hurel in Parijs. Op dat niveau borduren is alleen mogelijk in Parijs. De originele jurk (lente-/zomercollectie 2013) is in rode stof uitgevoerd en nog steeds te zien op de website van Vogue.
https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2013-couture/elie-saab/slideshow/collection#33
Klopt dit wel? De inhuldigingsjurk van Maxima is toch ontworpen door Jan Taminiau? Zoals jij zegt wel met borduurwerk uit Parijs waarschijnlijk, maar Eli Saab heeft hem – voor zover ik weet – niet ontworpen.
Het zal nooit duidelijk worden. Feit is dat de inhuldigingsjurk van Maxima exact in het rood in de springcollectie van Eeli S op de catwalk was. En dat Maxima haar jurk van Jan T is. Wat was er eerder ?? De kip of het ei??? Het blijft apart. Maar als JT de jurk ,ou hebben gekopieerd, dan zou ES deze jurk wel geclaimed hebben, want de foto’s gingen over de wereld. Maar het is heel vreemd. Twee ontwerpers kunnen niet dezelfde jurk in dezelfde tijd maken. Naar mij gevoel is er toch een vorm van samenwerking geweest
Ik ben het niet met je eens dat de jurk exact overeenkomt. Eigenlijk alleen het idee van een cape (die zo oud is als de weg naar Rome) en het riempje rond de taille. Kijk alleen al maar naar de halslijn. Bij Elie Saab is die hoog en rond, bij Máxima lager en gerafeld, als een prachtige uitloop van het borduurwerk. Bij Máxima is de schouderlijn voorzien van schoudervullingen, waardoor je een krachtige lijn krijgt. Bij Elie Saab is hij zacht en vloeiend. Bij Elie Saab is de jurk voorzien van capemouwen, bij Máxima van een cape. Bij Elie Saab is de rok uit één stof, bij Máxima is de rok geborduurd. Alle beweringen dat het ontwerp gestolen zijn, kan ik dus niet beamen. Hooguit heeft het ontwerp gediend als inspiratiebron, maar dat mag gewoon.
Het patroon is gekocht van Saab, dat kun je toch aanpassen. Als je dat inspiratiebron noemt… Ik vind het alleen erg flauw van Taminiau om alle lof je zo toe te eigenen. Saab heeft het ontwerp verkocht en houdt ‘koninklijk’ zijn mond.
Vreugdenhil claimde ook dat het verlovingspak van Beatrix ontworpen door Chanel van haar was. Ja, gemaakt. Zeker, maar niet ontworpen.
De mogelijke “wie weet” Elie Saab bron lijkt zeer inspirerend, wordt er in de mode business in dergelijke gevallen aan bronvermelding gedaan Josine❓
Iedere haute couture japon is in principe een unica, in deze ervaar ik met name het JT- blauw als zeer zeker uniek. 👌🏼
Ik heb JT toentertijd persoonlijk een compliment gegeven over de waanzinnige inhuldigingsjurk, ik weet niet of ik dezelfde woorden had uitgesproken na het zien van de Elie Saab versie op de website van The Vogue. 🤷🏼♂️
Feit blijft dattie prachtig is 🤩
Ik ben het met Josine eens, het is echt een andere japon dan die van Saab. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar het betreft natuurlijk in de basis een vrij klassiek model japon, die sowieso al door vele bruiden is gedragen.
Maar deze uitvoering is uniek en samen met de geweldige kleur maakt dit een echte Taminiau.
Klopt. De jurk heeft een sterke overeenkomst, maar het ontwerp is NIET aangekocht bij Elie Saab. In de jaren zestig en zeventig was het heel gewoon dat grote modemerken patronen verkochten, die dan in eigen stoffen werden uitgevoerd door couturiers. In de jaren tachtig verdween dit gebruik grotendeels en ging Beatrix eigen ontwerpen dragen van Theresia Vreugdenhil. En dus van Yves Saint Laurent 😉
Heeft u aandelen van Taminiau? Ik heb u eerder hierover een e-mail gestuurd waarop u antwoordde dat u dat ooit in een stuk behandeld had en de kwestie niet weer wilde oprakelen.
Zoals ik ook al schreef: dit is in de basis een model wat al jaren gebruikt wordt: een tante van mij is in een sterk gelijkende jurk getrouwd in eind jaren 70, dus ook Elie Saab is niet de eerste geweest.
Wat een nare insinuatie. Nee, ik heb geen aandelen. Als ik naar beide jurken kijk, snap ik de gedachte weliswaar, maar de verschillen zijn te groot om te spreken van een kopie.
Dat is sarcasme.. omdat u blijft vasthouden, wat overduidelijk te zien. Lijkt mij een reden om het gedegen uit te zoeken als journalist… show Saab vond plaats in januari 2013 en de inhuldiging op 30 april… of zou dat afbreuk doen aan de altijd positieve, gezellige rubriek. Ok snap ik. Er moet geld verdiend worden. Succes!
Ik zie dat Petra al heeft ingegrepen vanwege de nare toon (waarvoor dank), maar ik wil toch nog even reageren. Al is het maar om aan de overige bezoekers uit te leggen waarom ik er niet opnieuw een blog aan wijd.
In oktober 2012 vond de bruiloft plaats van de erfgroothertog van Luxemburg. Máxima was daarbij en zag met eigen ogen het talent van Elie Saab. De bruid en veel gasten hulden zich dat weekend in ontwerpen van de Libanese ontwerper. Máxima wist natuurlijk al dat ze kort erna koningin zou worden en het zou mij niet verbazen als ze de show van Elie Saab via internet gekeken heeft. Als ze naar haar ontwerpers gaat voor een jurk, somt ze wel vaker ideeën op die ze ergens anders gezien heeft. Hoe het ook zij: toen Máxima eind januari contact opnam met Jan Taminiau, heeft de ontwerper GEEN patroon aangekocht via Elie Saab. In de jaren zestig en zeventig verkochten veel Franse modehuizen hun patronen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. Saab verkoopt dus geen patronen. Ik heb de reacties van jou gisteren nog voorgelegd aan degene die de jurk (mede) heeft gemaakt, en hij geeft aan dat het patroon in het atelier gemaakt is door een eigen patroonmaker. Er zitten ook veel te veel verschillen in om het patroon van Saab – dat dus niet te verkrijgen is – te gebruiken. De verschillen heb ik hierboven al opgesomd. De persoon waarmee ik sprak, ken ik al jaren, dus ik vertrouw de informatie.
Waarom ik er niet opnieuw een blog aan wijd? Omdat mijn website een groot bereik heeft en ook vaak gebruikt wordt als inspiratiebron voor andere websites. Een gerucht over plagiaat kan een ontwerper kapot maken, is het niet financieel, dan wel qua aanzien. Als dat ongegrond is, wil ik daar al helemaal niet aan meewerken. Ik neem dus mijn verantwoordelijkheid.
Dat gezegd hebbende: de vorige keer toen ik de aanvraag kreeg voor een blog over dit onderwerp, bleek dat er nog een account was aangemaakt onder hetzelfde IP-adres. En raad eens wat? Het bleek een concurrent van Jan Taminiau te zijn. Ik zeg niet dat dit nu weer het geval is, maar door deze ervaring ben ik extra huiverig voor dit onderwerp. Laat liefde regeren, geen jaloezie.
Van die patronen neem ik direct aan, want je hebt geen modehuizen meer die kleding op maat maken. Alleen nog voor feest- en bruidskleding.
Maar na uw uitleg is het in mijn ogen dus echt plagiaat en niet flauw of onsportief. Met de beste wil van de wereld zie ik nauwelijks verschil. In het originele werk is de cape van achter open.
Het siert u het voor Taminiau op te nemen. Zou er een deal gesloten zijn? Voor zo iets belangrijks is het niet comme-il -faut is een niet-Nederlandse ontwerper te vragen. Over en sluiten.
Even, wat helderheid😁….(enne: het is en blijft een paleis geheim..)
https://fashionunited.nl/nieuws/achtergrond/plagiaat-in-de-mode-waarom-wordt-er-zoveel-nagemaakt-en-mag-dat-zomaar/2024010859603
Ik heb niet gezegd dat ik zeker weet dat Máxima het idee van Elie Saab heeft opgesomd, ik kan me het alleen voorstellen.
En ik wil je ook even wijzen op de herfstcollectie 2012 van Valentino(een jaar eerder dus dan Saab), waar ook jurken met geborduurd lijfjes en capes te zien waren. En een jaar eerder, de herfstcollectie 2011 van Valentino, zat ook vol met capejurken. Aangezien Valentino samen met Dior de capejurken op het podium heeft gehesen, zou je kunnen stellen dat Saab ook schuldig is aan plagiaat….Als ik kijk naar de werking van de modewereld, zie ik dat ze elkaar volop inspireren, wat uiteindelijk leidt tot trends. Pas als een kledingstuk een op een wordt overgenomen, wordt het gezien als plagiaat. En daar is bij Taminiau versus Saab beslist geen sprake van. Kijk alleen al naar de cape versus de capemouwen, de rechte schouderlijn versus de aflopende, de rafelende halslijn versus de hoge halslijn, een lijfje tot navelhoogte versus een lijfje tot heuphoogte, een geborduurde rok versus een effen rok. Maar ik denk dat we er altijd anders naar zullen kijken en dat is je goed recht 🙂
“Geen modehuizen meer die kleding op maat maken”; en dan gebruik je als naam Chanel?! 🫣🤷♀️
👍👏
Goed geschreven Josine!
👏
Wat een reactie zegt.. waar heb je last van. Waarom wil je op zo’n manier je ‘eigen gelijk’ er door heen stampen. Ik heb de jurken eens zitten bekijken. Ze lijken een beetje op elkaar. Maar dat is het dan ook. De halslijn is anders en de rok ook. en wie ‘jat’ van wie in de modewereld? Geen idee. Elie Saab vind ik ook niet zo vernieuwend, al die jurken lijken op elkaar. Kijk naar de twee bruidsjurken van de Luxemburgse dames die door hem gemaakt zijn. Nou ja eigenlijk interesseert het mij geen klap, ik ben ook bepaald geen mode fanaat maar als jij je er druk over wil maken. Ga je gang. Ik ben alleen verbaasd over de felheid van reacties op een modeblog
Ik had dit gemeld omdat het mij interessant lijkt om hier je tanden in te zetten. . Maar blijkbaar is het namaken of kopieren in de mode gewoon. En eigenlijk is dat ook logisch. Het zal voor mij altijd een ?? Blijven en dat is ook leuk.
Dank je wel voor je uitleg, ik wist dit niet, maar heb genoten van de prachtige foto,s.
Wat een kunstwerken zitten erbij..
Superinteressant, dank je voor je heldere uitleg!
Dit is echt heel erg mooi. Stuk voor stuk prachtig om te zien.
Mooi om te lezen, ik wist het niet.
En de jurk nu in het rood. Zo mooi.
Geweldig om deze “mode” terug te zien….. Maxima idd nog veilig. Beatrix best gewaagd voor haar doen. Weet idd nog van Madeleine en Victoria die toen flink uitpakten
Prachtige jurk, staat koningin Beatrix mooi en heel verstandig dat zij niet koos voor een onthullend decolleté. Eigenaardige hoed heeft Willem Alexander op.
Dit was met het feest ter gelegenheid van het 25 jarig huwelijksjubileum van Koning Carl Gustaf en Koningin Silvia van Zweden. De dresscode was historische kleding.
De deel van de overige royals hadden toen ook kleding aan die je in normaliter op koninklijke portretten ziet. Voor mij is Koningin Margrethe hierin het best, gekleed als een ware koningin.
Ja, Victoria en Madeleine lieten die avond zien wat ze in huis hadden, haha. Máxima nog keurig en veilig in een jurk van Natan.
Josine, je hebt me nieuwsgierig gemaakt dus ik dacht voor het slapengaan effe googelen 💻
Ik herinner me nu idd de twee gezusters, met name Victoria “had er duidelijk zin in” 😉
👇🏼
https://blauwbloed.eo.nl/royaltynieuws/huwelijksfeest-carl-gustaf-silvia
Dank voor de link. Mooie foto’s
Wow, ik spot ineens Constantijn met kekke 🤩 laarzen èn idd IrisG, Margrethe is indrukwekkend gekleed 👌🏼
Oh echt helemaal geweldig!!!!! 👸🏽Dank Josine en PK020 ! 🙏🙏
Zijn daar foto’s van Josine?