Geen heden zonder verleden, dus daarom blikt onze nieuwe gastblogger Miny Vroegindewey de komende tijd met ons terug op koninklijke mode uit vervlogen tijden. Met vandaag aandacht voor Sophie van Wurtemberg (1818-1877) en Emma van Waldeck-Pyrmont (1858-1934).
Koningin Sophie en koningin Emma, respectievelijk de eerste en tweede echtgenote van koning Willem lll, waren twee totaal verschillende vrouwen, die opgroeiden in verschillende tijdperken, en met totaal verschillende kledingstijlen. Interessant hierbij is de opkomst van de fotografie, waardoor ook foto’s zijn genomen van deze koninginnen.
Modekoningin Sophie
Deze koningin was de eerste echtgenote van koning Willem III van 1849 tot 1877. Zij maakte de opkomst van de fotografie mee, en zij werd ook een aantal keren gefotografeerd. Modekoningin Sophie ging gekleed in de Biedermeierstijl en droeg crinolines. Wat waren die rokken toch ongelooflijk wijd! Het was onmogelijk om je daarin gemakkelijk te bewegen. Ook kenmerkend voor deze stijlperiode was het kapsel met de pijpenkrullen, waarmee koningin Sophie veelvuldig werd afgebeeld.
Koningin Sophie met crinoline (wijde hoepelrok) en kanten kraag.
Een crinoline (hoepelrok) werd van 1850-1870 veel gedragen om een wijde klokvormige rok te realiseren.
Koningin Sophie in lichte japon
Sophie in Biedermeierstijl.
Sophie met pijpenkrullen en een japon in Biedermeierstijl.
Modekoningin Emma
Emma was de tweede echtgenote van koning Willem III, met wie zij trouwde in 1879. Koningin Emma werd op latere leeftijd vooral bekend met haar donkere en hooggesloten japonnen en kanten muts en kraag. Zij was een modekoningin met een geheel eigen stijl, die de laatste decennia van haar leven onveranderd bleef. Dit tegen het decor van een sterk veranderende samenleving en eeuwwisseling, en de opkomst van de automobiel, film en fotografie. Net als koningin Sophie werd ook koningin Emma meerdere keren gefotografeerd en gefilmd. Interessant, want op de beelden is te zien dat de mode door de jaren heen veranderde, maar Koningin Emma haar geheel eigen stijl behield.
Op afbeeldingen van Emma in haar jonge jaren is te zien hoe het modebeeld veranderde. De wijde crinolines (zie hierboven) verdwenen, om plaats te maken voor japonnen met rijgkorset en tweede tournure (Cul de Paris ook wel ‘kont of staart van Parijs’ genoemd). Hierbij werd het zitvlak van de japon verhoogd en geaccentueerd met kussentjes. De ‘cul’ vervormde het silhouet van een vrouw en liet de door een korset ingesnoerde taille smaller lijken. Het haar werd uit het gezicht weggekamd en opgestoken, wat ook te zien is bij Emma in haar jonge jaren. Neen, het was bepaald geen mode om lekker in te bewegen.
Japonnen met rijgkorset en tweede tournure.
Een hele jonge Emma met opgestoken haar
Emma met een rijgkorset en tweede tournure.
En ingesnoerde Emma, geheel volgens de laatste mode.
Koningin Emma met een jonge Wilhelmina. Haar japon is afgezet met kant, waar ze meer dan dol op was.
Staatsieportret van 1910. Ook hier zien we weer kant en verfijnd borduurwerk.
Kuis en kant: daar werd Emma's kleding de laatste decennia door gekenmerkt.
Opgemerkt kan worden dat de koninginnen Sophie en Emma twee totaal verschillende modekoninginnen met een geheel eigen stijl en persoonlijkheid waren. Hierbij is het boeiend om de veranderende mode in de 19e eeuw en begin 20e eeuw te volgen.
Over de auteur: Onze nieuwe gastblogger Miny Vroegindewey wandelt graag digitaal door het heden en verleden. Met veel plezier blogt ze op haar eigen weblog 'De Digitale Wandelaar' over de natuur, geschiedenis en (klassieke) kunst. Hiervoor duikt ze graag in de grote digitale schatkist, op zoek naar bijzondere 'kunstschatten', zo ook voor ModekoninginMáxima. Haar hobby's zijn: lezen, bloggen en wandelen in de natuur.
Bronnen: Wikipedia Commons Wikimedia