Nu we masssaal thuis zitten vanwege het Coronavirus, lijkt het me een goed idee om het aantal berichten en de sfeer op deze website nog wat meer op te schroeven. Daarom blik ik de komende drie weken dagelijks terug op de topstukken uit Máxima's garderobe. Met vandaag: Máxima's koningsblauwe inhuldigingsjurk van Taminiau.
In de chique residentie van de Nederlandse ambassadeur in Parijs is het op 23 januari 2013 een drukte van belang. Het stadspaleis was eerder gebruikt als filmset voor Les Intouchables, maar dit keer draait het in de residentie om Mode. Mode met een hoofdletter. De Nederlandse ontwerper Jan Taminiau zal namelijk aan selecte groep genodigden zijn nieuwe couturecollectie tonen.
Voor modeliefhebbers is het er goed vertoeven. De jurken met opstaande schouders, duizenden pailletten en ingenieus borduurwerk zijn betoverend en Jan neemt de genodigden op modieuze wijze mee naar zijn verleden. De collectie heeft namelijk de titel ‘Image Tranquille’ gekregen en is geïnspireerd op nostalgische herinneringen van de ontwerper. Als kleine jongens snuffelde Jan graag op de zolder van zijn oma. Hier deed hij inspiratie op, die is gebruikt voor de collectie Haute Couture Spring Summer 2013. De stoffige boeken en antieke standbeelden zijn vertaald in romantische en gemarmerde jurken, die rijkelijk zijn versierd met kralen en pailletten.
24 januari 2013
De dag na de show rinkelt de telefoon van Taminiau. Aan de lijn iemand van het paleis, die hem uitnodigt voor een afspraak. Op dat moment weet slechts een select groepje insiders iets van Beatrix’ concrete plannen om af te treden, maar bij het maken van de afspraak wordt hier niet over gerept. Taminiau denkt in eerste instantie dat hij ‘gewoon’ een avondtoilet mag maken. De ontwerper gaat vast brainstormen en maakt enkele voorstellen. Zo denkt hij aan een lange cape en ook de kleur blauw uit zijn nieuwste collectie wil hij aan Máxima voorstellen.
Enkele dagen na het telefoontje komt om 19.00 uur de aankondiging van de abdicatie. De ontwerper moet gelijk aan de geplande afspraak denken. Het zal toch niet…? Wel dus. Tijdens de ontmoeting anderhalve week later wordt dé vraag gesteld.
Voor Jan Taminiau breekt er een hectische periode aan, die hij zelf omschrijft als “een Twilight Zone.” In het diepste geheim gaat de ontwerper samen met zijn team aan de slag. Tot in de kleinste details wordt er nagedacht over de belijning, het borduurwerk en natuurlijk de bandenconstructie die de cape op zijn plek moet houden. In samenspraak met koningin Máxima komt het uiteindelijke ontwerp tot stand. Taminiau: “Ik vond het spannend een iets mannelijker silhouet te kiezen, met opstaande schouders, om het hoekige van de jacquets van de mannen om haar heen zo terug te laten komen.”
Met de transparante mouwen en het borduurwerk op het lijfje wil de ontwerper daarentegen juist de kwetsbaarheid van het lichaam laten zien. De tegenstelling past bij de stijl van de ontwerper: romantisch met een rauw randje. Voor het borduurwerk wordt de jurk naar Maison Lesage gebracht: een van de beste borduurateliers ter wereld. Zeventig man werkt hier twee weken lang aan de inhuldigingsjurk en de robe voor de Koningsvaart. Ook in het atelier in Baambrugge is het spitsuur, terwijl in Nederland al weken voor de inhuldiging dé vraag wordt gesteld. Welke jurk draagt Máxima en wie mag hem ontwerpen? Edouard Vermeulen laat doorschemeren dat hij de japon niet mag maken, waardoor steeds meer ogen zijn gericht op Taminiau. Hij is immers de naam achter Máxima’s befaamde postzakjasje en chique avondjurken. Terwijl het onderwerp steeds vaker aan bod komt, zwijgt Jan. Discretie is een onderdeel van zijn service en Máxima hecht daar veel waarde aan.
17 april 2013
Op 17 april, dertien dagen voor de inhuldiging, wordt een interview met prins Willem-Alexander en prinses Máxima uitgezonden. Tijdens het gesprek stelt presentator Rick Nieman voorzichtig dé vraag aan Máxima. “Gaat u ons vertellen wat u aan gaat doen?” Lachend laat Máxima weten dat ze dat niet gaat doen. Ook als wordt doorgevraagd, zwijgt ze in alle talen. Alleen haar koningsblauwe jasje zou een knipoog naar 30 april kunnen zijn, maar dat weten alleen de insiders.
30 april 2013
Twee weken later is het eindelijk zover. Na maanden speculeren krijgt Nederland de inhuldigingsjurk van Máxima te zien. Een gejuich barst los als het koningspaar het paleis verlaat. Ook op Twitter buitelen de superlatieven over elkaar heen. “Driewerf hoera voor Jan Taminiau! Wat een allure!” twittert modekenner May-Britt Mobach. “De perfecte jurk: statig, vorstelijk en tóch bescheiden” valt modejournaliste Milou van Rossum haar bij. Eens in de zoveel tijd lijkt het wel alsof alle Nederlanders het met elkaar eens zijn en ook Máxima’s jurk zorgt voor een dergelijke verbroedering. Wat is Nederland trots! Op de nieuwe koning, de nieuwe koningin én het talent van Jan Taminiau.
Uiteraard besteedt niet alleen de nationale pers aandacht aan de inhuldigingsjurk van Máxima. Internationaal wordt het ontwerp van Taminiau geloofd en zelfs de Chinese kranten vinden het een vermelding waard. Met name de kleur blijkt in de smaak te vallen. In De Wereld Draait Door vertelt de ontwerper over de keuze voor koningsblauw. Taminiau: “In algemene zin zit je tijdens het maakproces met elkaar aan tafel. Wie ben je? Wat kun je zijn? Wat moet je zijn? En dan gaan we met verhoudingen en proporties bezig. Je bent uiteindelijke bezig met het vertellen van een verhaal. Daar ook, en het was vrij logisch. Er was rood en wit, en daar had je blauw.”
De keuze voor blauw heeft dus alles te maken met symboliek, maar uniek is het zeker niet. Koningin Juliana droeg in 1948 namelijk al een blauwe inhuldigingsjurk als verwijzing naar de nationale driekleur. Flagdressing, zoals dat internationaal ook wel wordt genoemd, is in koninklijke kringen erg in trek. In Canada dragen de royals bijvoorbeeld met regelmaat rood, terwijl oranje kleding van tijd tot tijd wordt gedragen als ode aan Nederland. In tegenstelling tot Juliana koos Máxima tijdens de inhuldiging echter niet voor saffierblauw, maar voor het intense koningsblauw. Jan Taminiau: “Het is een kleur blauw die ontstaat door het mengen van kleuren. Door twee lagen. Je hebt de zijden crêpe die eronder zit -die heeft een bepaalde intensiteit-, waaroverheen een chiffonnen overlaag gaat die hem weer iets tempert, maar ook weer een andere felheid naar boven laat komen. Door die gelaagdheid krijg je uiteindelijk die vibratie en ook die diepte, waardoor het niet een vlakke, maar een levendige kleur blijft.”
Ook achter het borduurwerk op het lijfje schuilt een verhaal. In hun persbericht, die kort voor het moment suprême werd verstuurd, verwijst de Rijksvoorlichtingsdienst naar porselein. Jan Taminiau bevestigt dit en laat weten dat het borduurwerk is geïnspireerd op een bekend Nederlands exportproduct: Delfts Blauw. Juist door de combinatie tussen het fragile lijfje en de cape met het mannelijke silhouet, wordt Máxima’s inhuldigingsjapon uiteindelijk geen zoetsappige sprookjesjurk, maar een statige robe voor een plechtig moment.
Voor Jan Taminiau breekt er na 30 april 2013 een bizarre periode aan. Meerdere dames bestellen een couturejapon en de ontwerper is zo druk dat hij zelfs geen tijd heeft voor een nieuwe collectie. De onvergetelijke inhuldigingsjurk is uitgegroeid tot een perfect visitekaartje, want nog steeds wordt er over de inhuldigingsjurk gesproken als het gaat over Taminiau. Ook Máxima’s status als stijlicoon krijgt op de dag van de inhuldiging een extra dimensie. Eén ding is op 30 april al wel zeker: De toon is gezet voor een koninklijk vervolg.
Benieuwd welke outfits eerder aan bod kwamen?
– Máxima's zachtroze rozenjurk van Valentino
– Máxima's zachtroze avondjurk van Taminiau
–Máxima's felrode jumpsuit van Valentino
Op de planning voor morgen:
– Máxima's groene volantjurk
Jurk van Jan Taminiau of Elie Saab couture ss 2013?