Nu we masssaal thuis zitten vanwege het Coronavirus, lijkt het me een goed idee om het aantal berichten en de sfeer op deze website nog wat meer op te schroeven. Daarom blik ik de komende weken dagelijks terug op de topstukken uit Máxima's garderobe. Met vandaag: een geel-oranje jurk van Natan.
Eigenlijk stond er een groene avondjurk op de planning, maar het weer van vandaag sméékt gewoon om een zonnige Onder de Loep. Daarom kijken we vandaag naar Máxima's geel-oranje jurk, die in beeld kwam tijdens het huwelijk van prins Albert en Charlène Wittstock.
Na een twee, drie jaar omringd te zijn door keurige bloemenjurken tot over de knie, verlang ik opeens terug naar het modebeeld van toen. Mooi aansluitende japonnen, iets boven de knie, gecombineerd met een goede hak. Wat kwam haar figuur goed uit in dit type jurken!
Edouard Vermeulen van Natan in de ontwerper van de jurk. We weten denk ik allemaal wel dat hij dol is op decoratieve plooien en/of draperieën, en dat is ook terug te zien bij deze japon van Máxima. Over een basis van oranje-gele zijde, heeft hij namelijk een transparante stof (organza?) laten aanbrengen, die boven de taille is voorzien van diagonale plooien. De plooien beginnen bij het kapmouwtje en onder de oksel, dus de jurk is rond de halslijn niet bedekt met de gelijkkleurige bovenlaag.
Wat ik heel mooi vind, is dat er sprake is van een aangeknipte mouw.
Qua accessoires koos Máxima een gouden minaudière uit en sandaletten van Rossi.
Over de hoed moeten we het ook nog even hebben, want modiste Fabienne Delvigne kreeg de vrije hand bij het ontwerpen ervan. Dat moest ook wel, want op het allerlaatste moment kreeg Máxima pas te horen dat ze een hoed moest dragen. Fabienne ging aan de slag met parabuntal en kwam op een breedgerande relevé uit. Zoals de beelden uit deze blog wel bewijzen, is het eindresultaat honderd procent strak en glad. Een behoorlijke prestatie met een brede hoedenrand en natuurlijk materiaal. Zoals we allemaal vast wel weten, geeft Delvigne al haar hoeden een naam. Deze hoed heette in eerste instantie Monaco, maar inmiddels heeft Máxima de hoed zo vaak gedragen, dat Fabienne heeft gekozen voor een naamswijziging: Bellissima.
Inmiddels hebben we de relevé elf keer gezien bij onze koningin.
Dat styling grote invloed heeft op de uitstraling van een kledingstuk, bewijst onderstaande foto. We zien hier exact dezelfde jurk, exact dezelfde prinses, maar een heel ander totaalplaatje met kreukels die ooit plooien waren. (En wat je trouwens ook heel goed ziet, is dat de geplooide en transparante bovenlaag eindigt onder de oksel.)
Benieuwd welke outfits eerder aan bod kwamen?
– Máxima's zachtroze rozenjurk van Valentino
– Máxima's zachtroze avondjurk van Taminiau
–Máxima's felrode jumpsuit van Valentino
– Máxima's koningsblauwe inhuldigingsjurk van Taminiau
– Máxima's groene volantjurk van Lanvin
– Máxima's leren jurk van Natan
– Máxima's strapless avondjurk van Valentino
– Máxima's capejurk van Jan Taminiau
– Máxima's fuchsia showstopper van Gucci
– Máxima's kanten top en avondrok van Claes Iversen
– Een gerafeld spijkerjasje van Natan
– Een keurige verlovingsjurk
– Een gala-look met lange handschoenen
– Een robe manteau van Claes Iversen
– Een fuchsia positiejas
Op de planning:
– Groene avondjurk van Valentino
– Zachtroze capejurk van Taminiau
– Rode prinsjesdagjurk 2002
– Máxima's bloemenmantel van Barbara Bui
– Koningsdag 2014
– Koningsdag 2016
– Máxima's wybertjesjurk van Taminiau (Luxemburgse huwelijk)
– Avondjurk Taminiau staatsbezoek VK
– Koninginnedag 2008
– Prinsjesdag 2017
– Blauwe mantelpakje Keukenhof
– Rode mantelpakje Valentino (2001)
– Doop Amalia
– Doop Alexia
– Doop Ariane