Koningin Máxima is geen staatshoofd en heeft daardoor, in vergelijking met koningin Beatrix destijd, meer vrijheden op het gebied van kleding en accessoires. Toch heeft ze in de afgelopen vijf jaar wel degelijk een soort van silhouet ontwikkeld, met als kroon een relevé. De hoed met opgeslagen rand aan de voorzijde en neerwaartse rand aan de achterzijde onderstreept op formele momenten Máxima's status en allure, terwijl de brede rand ook nog eens zorgt voor een mooi effect qua fotografie.
Máxima zou Máxima niet zijn als ze niet letterlijk en figuurlijk een eigen draai aan het hoofddeksel zou geven. Met regelmaat zien we dan ook de opgeslagen rand van plek veranderen; van middenvoor naar rechts. Hoewel hierover nooit een bevestiging is gekomen vanuit het hof, vermoed ik dat het kapsel hierbij een rol speelt. Door de hoed schuin te dragen, ontstaat er ruimte voor chignons. Bij hoeden met een neerwaartse rand van voren en achteren zien we daarentegen vaak twee knotten, die schuin van het hoofd bevestigd worden. Hierdoor is er minder ruimte nodig en kan Máxima toch haar haren opsteken.
Door de jaren heen is Máxima met ongeveer dertig verschillende relevés gezien. Voor zover nu bekend is, komt één exemplaar bij Eudia vandaan en de rest grotendeels bij Fabienne Delvigne. Volgens de Brusselse modiste valt het niet mee om een perfecte relevé te maken. Door de strakke belijning valt elk hobbeltje op en lang niet elk materiaal is even geschikt voor de brede rand. Nu zijn hier wel foefjes voor, maar toch getuigen Máxima's relevés wel degelijk van vakkennis en een sterk staaltje ambacht.
Uit bovenstaand overzicht blijkt wel dat Máxima op enkele uitzonderingen na vooral kiest voor neutrale tinten als camel, beige en grijs. Ideale kleuren om te combineren, want ze staan vrijwel overal bij. Ook zien we op de bovenste rij vier relevés die qua kleur sterk op elkaar lijken, maar zeker wel verschillen in de details.
Foto's met dank aan Monarchypress.com