In de hoedenkamer van koningin Máxima zijn de meest uiteenlopende hoofddeksels te vinden. In de blog van vandaag gaan we kijken naar een nieuwe favoriet: de fedora.
De geschiedenis van de fedora brengt ons terug naar 1857. In dit jaar ontwerpt de Italiaanse hoedenmaker Borsalino een gleufhoed met deuken aan weerszijden van de bol. Het stoere ontwerp van vilt valt erg in de smaak bij de Italiaanse heren en wordt ook internationaal een echte bestseller.
Om de vrouwen te betoveren is er iets meer overtuigingskracht nodig, zo blijkt. De Borsalino, zoals de hoed wereldwijd ook wel wordt genoemd, blijft tot de jaren tachtig van de negentiende eeuw een echte herenhoed. Pas als actrice Sarah Bernhardt een Borsalino draagt tijdens de uitvoering van het toneelstuk 'Prinses Fédora', ontdekken de dames van de gegoede stand de vele mogelijkheden van de gedeukte gleufhoed. Gelukkig maar, want anders hadden we koningin Máxima wellicht nooit gezien met het vrij stoere hoedenmodel.
Clash
Een van Máxima's eerste fedora's kregen we te zien op Prinsjesdag 2011. Bij een ruisende avondjurk vol lichtgroene pailletten zou ik zelf nooit een donkerbruine Borsalino kiezen, maar Máxima heeft inmiddels wel bewezen dat een clash van stijlen soms best goed kan uitpakken. En het woord 'clash' bedoel ik in dit geval niet negatief, want op de een of andere manier werkt de tegenstelling tussen beide stijlen en materialen wel. Jammer genoeg flatteert de pasvorm van de japon niet, want anders zou ik het best een geslaagd totaalplaatje vinden.
Foto: PPE
Dubbel zien
Met een bijna oneindig budget is de verleiding groot om een favoriete hoed in meerdere kleuren aan te schaffen. Dat blijkt ook wel uit Máxima's hoedencollectie. Naast de bruine Borsalino van Prinsjesdag 2011 (links) heeft de koningin ook nog een donkerbruine Borsalino met diepere deuken in haar bezit (rechts). Het verschil is klein, maar het betreft toch echt twee verschillende hoeden.
Foto: PPE
Streng
Een fedora hoeft natuurlijk niet per se bruin te zijn. Tijdens de opening van een tentoonstelling in 2017 droeg Máxima een fantastisch exemplaar van donkerblauw vilt (zie hieronder). In vergelijking met Máxima's bruine Borsalino's heeft onderstaande fedora een vrije brede rand. Naar mijn gevoel maakt het de hoed iets vrouwelijker, terwijl de kleur juist zorgt voor een iets strengere uitstraling. Ik hou ervan!
Foto: PPE
Materiaal
De materiaalkeuze bepaalt ook voor een groot deel de uitstraling van de hoed. Bij Máxima's oversized fedora's heeft Fabienne Delvigne heel slim gekozen voor vrij dik vilt. De materiaalkeuze geeft de hoeden net iets meer statuur, waardoor ze perfect gecombineerd kunnen worden met geklede jurken en mantelpakjes.
Foto: PPE
In Máxima's goedgevulde hoedenkamer is ook een oversized fedora van beige vilt te vinden. Mijns inziens wringt de kleur van de hoed in dit geval met de materiaalkeuze. Een beige/witte hoed draag je doorgaans in de zomer, terwijl dik vilt een echt wintermateriaal is. Blijkbaar worstelt Máxima ook met deze tegenstelling. In 2002 droeg ze het hoofddeksel bij een mouwloze top en pantalon, en in 2013 combineerde Máxima de fedora met een wollen mantel op een hoogzomerse dag.
Foto: PPE
Paar tientjes
Voor warme zomerdagen heeft Máxima sinds deze zomer gelukkig ook een luchtige fedora tot haar beschikking. Heel duur is het nieuwe hoofddeksel niet. Voor een paar tientjes is de hoed te koop bij het Nederlandse label Bronté.
Foto: PPE
Vrije tijd
In haar vrije tijd draagt Máxima ook nog weleens een fedora om niet al te herkenbaar te zijn. Vanwege de mediacode kan ik alleen onderstaande exemplaren laten zien. Het linker exemplaar komt bij Bronté vandaan.
Foto: PPE
Zusje
Het modieuze zusje van de fedora luistert naar de naam Trilby en is te herkennen aan de neerwaarste rand aan de voorzijde en de opgeslagenr and aan de achterzijde. Máxima is tot nu toe drie keer gezien met een trilby.
Foto: PPE
De cowboyhoed wordt ook nog weleens verward met een fedora, maar heeft een veel bredere rand, die aan weerszijden van de hoed is opgeslagen.
Foto: PPE