Je bent als mode-item pas een klassieker als je los staat van alle trends en eigenlijk altijd kan. De Chanelschoen is er zo een.
Je herkent hem aan de lichtbruine (camel/nude/beige) basis en een zwarte neus. Coco Chanel bracht hem in 1957 op de markt en zoals het een goed modeontwerper betaamt, had ze goed nagedacht over de werking van de kleuren. De lichtbruine kleur komt dicht in de buurt van de blanke huidskleur, waardoor het been optisch wordt verlengd. De zwarte neus had Coco Chanel om twee redenen aan het ontwerp toegevoegd. De eerste was van praktische aard, want een zwarte neus kan beter worden opgelapt bij slijtage. De tweede reden had alles te maken met de werking van kleur, want door het zwarte accent lijkt de voet van de draagster kleiner.
Tot op de dag van vandaag verkoopt modehuis Chanel het ontwerp van Coco, maar inmiddels zien we de tweekleurige pump ook bij vrijwel alle andere modemerken weleens opduiken. Máxima heeft een versie van Natan.
Een ballerina in de Chanel-kleurstelling heeft de koningin inmiddels ook. Label: Natan.
En last but not least heeft ze ook nog deze juweeltjes van Salvatore Ferragamo.
Hertogin Catherine is de laatste weken ook meermaals gespot met het ontwerp. Zondag droeg ze op Wimbledon een paar van Alessandra Rich.
En dit paar heeft ze ook, met strass-sluiting en een bescheiden hakje.
Rest nu de vraag wat we op MKM van het ontwerp vinden. Wordt jij er warm van of sla je liever over? Ik moet zeggen dat het klassieke ontwerp met bandje mij niet aanspreekt, maar dit ontwerp van Lord Taylor staat nu op mijn verlanglijstje.