In Máxima’s juwelenkluis liggen meerdere ontwerpen van Joel Arthur Rosenthal, die werkt onder de naam JAR. Joel Arthur Rosenthal werd geboren in 1943 in New York. Nadat hij de studies kunstgeschiedenis en filosofie volgde aan de Harvard Universiteit, vertrok hij naar Parijs om een borduurwinkel te openen. In de heerlijke smeltkroes van creativiteit viel hij al snel op door zijn ongebruikelijke kleurencombinaties. Grote modemerken als Valentino en Hermès stonden zelfs in de rij voor een samenwerking. Na een kort uitstapje naar juwelenmerk Bulgari was het in 1977 tijd voor de volgende stap: een eigen sieradenlabel. Ook bij dit avontuur viel -en valt- het kleurgebruik van Joel Arthur op, net als zijn gewaagde keuzes qua proportie en materiaal. In 2013 was hij dan ook de eerste sieradenontwerper ‘in leven’ die mocht exposeren in het New York Metropolitan Museum of Art.
Lang verhaal kort: Máxima’s juwelen van JAR zijn dus niet zomaar wat hebbedingetjes. Per jaar komen er slechts zeventig nieuwe stukken bij, waardoor de juwelen van JAR op de veiling ook als zoete broodjes over de toonbank gaan. Tijdens de roof op de TEFAF in Maastricht werd het meest kostbare juweel meegenomen en dat was ook een juweel van.. jawel: JAR. Máxima werd voor het eerst met de sieradenontwerper in verband gebracht toen zij in januari 2016 zijn gouden waaier-oorbellen droeg.
Gelegenheden (niet compleet):
– Opening International Film Festival Rotterdam, 27 januari 2016
– Staatsbezoek Italië, juni 2017
– Bijeenkomst Mind Us, 2 september 2024
– Première Body Cosmic, 13 november 2024
Wat vinden jullie?
Anderen bekeken ook