In eerste instantie klinken er lovende woorden over deze duifgrijze mantel van Claes Iversen, maar als de koningin het kledingstuk draagt tijdens een bezoek aan Duitsland barst er een mediastorm los. Door de hoekjes van de inbussleutels heeft het ornament op het achterpand van de mantel namelijk wel wat weg van een hakenkruis. “Hakenkreuz-mantel’ kopt een Duitse krant dan ook met koeienletters. Persbureau DBA doet er een schepje bovenop (‘Wirbel um Máximas Mantel’) en Bild spreekt over ‘maximale verontwaardiging’.
Wie het achterpand van de mantel in ogenschouw neemt, ziet inderdaad een ongelukkig gekozen ornament, zeker gezien het programmaonderdeel aan het einde van de dag: een bezoek aan het Justitiepaleis Neurenberg en ‘Saal 600’, waar de processen van Neurenberg na afloop van de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.
Waarschijnlijk is Máxima al tijdens het werkbezoek op de hoogte is gebracht van de commotie, want tijdens de reis van Erlangen naar Neurenberg verdwijnt de mantel van doubleface (dubbeldoek, een stof die aan beide kanten gedragen kan worden) opeens uit beeld. In plaats daarvan krijgt Neurenberg een japon van donkerblauwe jersey te zien. Op de halslijn is aan één kant een ritssluiting bevestigd, waar een watervalhals uit ontstaat. Een typisch ontwerp van Iversen, die altijd op zoek is naar een tegenstelling. In dit geval een vrouwelijk silhouet, een sierlijke draperie en een sportief detail in de vorm van een rits.
Rond de klok van acht uur komt via verslaggever Rick Evers een reactie van Claes Iversen naar buiten. “Het is vanzelfsprekend nooit mijn bedoeling geweest om de gesuggereerde referentie te maken. Het borduur is gecreerd vanuit de gedachte om met onconventionele borduurmaterialen een klassiek geometrisch ornament vorm te geven. Waar normaal gesproken alleen gewerkt wordt met stenen en pailletten, heb ik gekozen om ook gebruik te maken van constructiematerialen als bouten, schroeven en sleutels om daarmee patronen te ontwikkelen. Hiermee worden ogenschijnlijk alledaagse materialen verwerkt tot kostbare decoraties.”
Vanuit de Rijksvoorlichtingsdienst komt geen reactie, ondanks meerdere bezoeken. Tegen het AD laat Claes Iversen een jaar later weten dat hij niet voorzichtiger te werk is gegaan. Iversen: “Het is het gevolg van sociale media: een iemand signaleert iets, zet het op Twitter en iedereen pikt het op. Er is geen rem meer. Toch laat Iversen zich niet beïnvloeden door het incident. “Ik wil mezelf niet blokkeren. Dat gaat ten koste van mijn creativiteit.”
En toch vind ik dit een prachtige mantel
Helemaal mee eens, super ontwerp en prachtige kleur!