Tijdens het staatsbezoek van Portugal schitterde Máxima in een rood-zwarte japon van Taminiau. Via het contactformulier kreeg ik een lezersvraag binnen over het kleurverloop bij de taille.
Want was Máxima’s jurk ondergedompeld in een verfbad? Of misschien ondergespoten met een bus textielverf? Maar hoe ontstonden dan de zigzaglijnen? De schrijfster van de mail had diverse vragen over de techniek achter de jurk. Aan de hand van close-ups zal ik ze beantwoorden.
Laten we eerst maar eens kijken naar de jurk in kwestie. Het gaat om een rode japon met boothals en een uitlopende rok. Het ontwerp van Jan Taminiau debuteerde in Japan, tijdens de intronisatie van de Japanse keizer (links). Ook tijdens de 18e verjaardag van prinses Ingrid Alexandra (midden) en het Portugese staatsbezoek (rechts) deed hij dienst.
Om gelijk maar de eerste vraag te beantwoorden: nee, Máxima’s jurk is niet in z’n totaliteit ondergedompeld in een verfbadje. Het ontwerp bestaat uit een huidkleurige onderjurk, die van halslijn tot sleep bedekt is met tule. Kijk maar eens naar de sleep; onder de rode tule zie je een stukje van de huidkleurige basis opduiken.
Op de basis, laten we het maar Taminiaus canvas noemen, is het tule in kleurverloop bevestigd. Niet als één geheel, maar in stukjes. Iedere zigzag kondigt een nieuw stukje tule aan. Door het tule een halve centimeter van elkaar op de huidkleurige onderjurk te bevestigen, zijn de lijnen rond Máxima’s taille ontstaan. Bij de taille zie je dat de ruiten een keerpunt vormen, zodat de zigzaglijnen in het rokgedeelte hun eigen patroon kunnen volgen.
Jan Taminiau heeft de huidkleurige basis dus als canvas gebruikt om er allemaal stukjes tule in kleurverloop op te kunnen bevestigen. Geen borduurwerk dus, waar hij zo dol op is, maar wel een prachtig alternatief. Wat moet het een droom zijn om zo’n jurk te mogen dragen!
Couture moet je met je eigen ogen zien hoe ingenieus het is. En dan nog ziet een ongeoefend oog niet hoe knap het in elkaar zit. Toch gaat het om het totaalbeeld en dat vind ik niet zo mooi. Leuke uitleg. Ik had zelfs geen idee dat het tule was.
Deze jurk heb ik altijd al prachtig gevonden. Leuk om te lezen hoe ingenieus het in elkaar is gezet. Maar kan ook inspiratie geven voor zelf iets te maken
Wat een kunstwerk. Als je dit leest en op de foto’s zo duidelijk ziet, krijg ik nog meer respect voor JT. Wat een vakman
Tjonge, wat een vakwerk van JT👌
Dank voor de vraag en de uitleg, ik vind het heel interessant.
Heel interessant om te lezen!
Eerlijk gezegd staat deze japon helemaal niet in mijn rijtje van toppers.
Maar door de uitleg heb ik wel meer waardering voor dit creatief uitgevoerde kunstwerk gekregen.
Een originele (en tijdrovende) bezigheid.
Toch heeft Maxima m.i. veel mooiere japonnen die qua maatvoering beter passen hoor!
Wat een prachtig kunstwerk. Tjonge, hoe ‘verzin’, ontwerp je zoiets, laat staan het vervaardigen.
En dan bij het perfect passend maken, gaat het alsnog mis 😥
Deze jurk verdient het om het bovenstukje en het ’trekken’ onder de oksels aan te passen.
Wat mij vooral opvalt is hoe zorgvuldig dit gedaan is. De stroken huidkleurige basis zijn overal even breed, zelfs als de jurk gedragen wordt (en dus geplooid zit naar het lichaam van de draagster). Het zal niet makkelijk zijn geweest om dat voor elkaar te krijgen! En vanuit de verte zie je echt totaal niet dat hier een stukje van de onderjurk/basis vrij is gelaten.
Ik vond dit al een prachtige jurk, maar met deze uitleg is het voor mij een van de topstukken uit Maxima’s garderobe geworden. Jammer dat bij het laatste draagmoment het bovenstukje niet zo fraai paste als bij eerdere gelegenheden.
Kwestie van underwear… Met een padded bh had ze het bovenstuk van de jurk mooier opgevuld. Op de eerdere momenten waarschijnlijk wel gedragen.
Bij couture hoef je geen bh te dragen, die is ingebouwd, maar kennelijk niet zo goed. Avondjurken hangen aan het met baleinen verstevigde binnenwerk.
Wat een werk🫣 maar prachtig gedaan.
Mooi om zo meer achtergrondinformatie te krijgen over kledingstukken, leerzaam en ook is het dan duidelijk waarom er zo’n hoge prijs voor betaald wordt.
Dank Josine👍
Wat mooi zeg, dat is me nog nooit opgevallen, dat dit er op genaaid/bevestigd is. Prachtig gedaan!
Geweldig die uitleg: prachtige jurk! Dankjewel Josine!
Dank je wel voor de uitleg.
Wat een werk en hoe verzin je het. Zo knap, mooi gedaan ook.
Erg leuk om te lezen, dit mag vaker.
Zoals hieronder gezegd; je kijkt anders tegen zo’n jurk aan idd.
Zeer interessant om te lezen. Deze jurk is het ultieme bewijs dat je geen glimmende stof, glitters of zoete kleuren nodig hebt om te shinen. Een jurk ook, die je niet zo snel vergeet door het sublieme ontwerp, geknipt voor een charismatische verschijning; uitermate geschikt dus voor Máxima.
Dank voor de uitleg Josine (en voor de vraag natuurlijk). Wat een monnikenwerk is het vervaardigen van deze jurk geweest. net zo inventief en tijdrovend als zijn gebruikelijke werk. Je kijkt nu heel anders tegen deze jurk aan.
Ik kijk nu heel anders naar de jurk, zo creatief nu ineens, een kunstwerk!
wat n kunstwerk