In deze blog lees je meer over de koninklijke mode bij het huwelijk van kroonprins Hussein van Jordanië en Rajwa Khalid Al-Saif.
De bruid
Rajwa draagt couture van Elie Saab. Het lijfje heeft een asymmetrische halslijn, waaruit zijde diagonaal geplooid om haar slanke taille is gewikkeld. Aan de achterzijde zijn 3D-bloemen aangebracht.
Koningin Rania
De moeder van de bruidegom draagt een zwarte japon met licht borduurwerk en een opstaande kraag. Een ontwerp van Dior. Haar bruine lokken zijn hoog opgestoken.
Koningin Máxima
Koningin Máxima draagt een bekende jurk met trompetmouwen van Luisa Beccaria.
Of de jurk heel geschikt is voor een islamitisch huwelijk, vraag ik me af…
Met de jurk in 2017:
In 2018:
Het ontwerp had oorspronkelijk een dieper decolleté.
De clutch is een ontwerp van Kayu.
Koningin Sofia
Sheika Mozah
Sheika Mozah draagt een vintage ontwerp van Valentino.
Prinses Victoria
De Zweedse kroonprinses draagt een nieuwe avondjurk van By Malina.
Prinses Elisabeth
Prinses Elisabeth draagt een jurk met capemouwen van Essentiel Antwerp.
Prinses Mary
De Deense kroonprinses draagt een eerder gedragen jurk van Erdem én een blauwe haarstrik.
Prinses Catherine
De prinses van Wales draagt couture van Elie Saab, net als de bruid.
De jurk van Maxima vind ik schitterend, maar ik zou zelf nooit voor deze oplossing gekozen hebben.
De jurk is echt uit model door de dichtgenaaide bovenkant. Oorspronkelijk was het decolleté immers nog dieper! En je ziet nu dat deze oplossing een soort naad over haar buste trekt en dat is zo jammer.
Van dezelfde stof een opvulling maken in het decolleté zou beter zijn geweest.
Passender voor de gelegenheid ga ik mij niet over uitlaten. Ik denk dat Maxima heel goed weet wat kan en mag; ikzelf zou hier niet voor gekozen hebben want ik zou mij ongemakkelijk hebben gevoeld.
Maar nogmaals: wat een droom van een jurk.
Echt ongepaste jurk die Maxima droeg. Iedereed had een mooie jurk aan die geen of auwelijks een decoltee had en bij Maxima hing het bijn a letterlijk eruit. Toen se koning Houssain begroette keek die recht in haar decoltee. Ik was beschaamd in haar plaats!
Die decolleté zal mij een worst zijn . Wat ik wel verontrustend vind zijn die enge krullen en daar hoor ik niemand over
Mee eens. Mi te jeugdig kapsel voor onze 50+ koningin. Jurk staat haar mooi en ik denk ook heel goed passend voor deze bruiloft maar ergens las ik in de commentaren dat de jurk niet mooi aansluit bovenaan, ook niet als ze staat. Ik denk dat dat een juiste constatering is.
Het “probleem” met de jurk van Maxima is dat ie niet goed past bij de buste. Dat zie je ook op de foto waar ze samen met Willem Alexander poseert. Daarom valt ie open als ze een beetje voor over zit zoals op de foto. Voor mij geen probleem, maar ik de foto’s en ik dacht oei oei oei wat zullen de reacties zijn op dit blog haha
Koning Filip kijkt al uit naar het staatsbezoek van Koning Willem Alexander maar vooral van Koningin Maxima LOL
De bruid ziet er schitterend uit ~ prachtig stel. Onze Máxima vind ik teleurstellend: haar kapsel zit heel mooi, de kleur van haar japon staat haar goed, maar… rond de buste zit het voor geen meter. De jurk lubbert daar en ze heeft geen mooie ronde vorm – eerder lijkt het platgedrukt. Dat gebeurt vaker bij haar kleding. Heel jammer. Eli Saab heeft echter wel zn kunde laten zien 👍🏼👍🏼
De decollete mocht iets minder diep: de bruiloft vindt tenslotte plaats in een moslim-land: kleine aanpassing is niet te veel gevraagd
Grappig opvallend detail: Hij draagt “hakken” en zij niet 😉
https://www.dailymail.co.uk/galleries/article-12152611/Ivanka-Trump-spotted-Prince-William-royal-Jordanian-wedding.html
De link lijkt niet te werken, geen idee waarom niet maar voor de volledigheid met ‘hij’ bedoel ik de bruidegom 😉
https://www.dailymail.co.uk/galleries/article-12152611/Ivanka-Trump-spotted-Prince-William-royal-Jordanian-wedding.html
Prachtige jurk van onze koningin (wat is zij toch een mooi sprankelende vrouw) inclusief de totale styling; een voile achtige omslagdoek in een lichtblauwe tint had het plaatje helemaal naar de context betekenisvol afgemaakt.
Oh, ‘boring Kate’ looks b..(rrr) ….. Veeeel teveel haar best gedaan in een niet al te beste kleur voor haar, niet best dus.Prinses Beatrice ( is Kate nou haar aangetrouwde nicht? ) ziet er overdag WOW uit! Ik heb totaal niets met Beatrice vanuit mijn subjectieve perspectief, maar zij is one of the stars overdag voor mij!Ik heb niet gegoogeld maar ben erg benieuwd naar betere beelden van de outfit van (oud) koningin Sofia, komt tot nu toe prachtig op mij over!Elisabeth vliegt verder met de vlieg-cape-modellen van haar moeder, been there, jammer niet origineel. De kleur is prachtig.Mary, Victoria, tsja, laten we het daar maar op houden.Sheika Moza is vaak ook 1 van mijn favourites, valt mij nu wat tegen. Zwart blijkt misschien wel een juiste kleur op een Islamitische bruiloft (zie ook Rania) dus weer wat geleerd.
De toon in deze blog houdt m.i. ook te wensen over en daarin wil ik Mart supporten. Begrijpend lezen is en blijft een uitdaging in NL èn blijkt ook op Modekoningin Maxima. Ik heb enkele jaren gelee ook de aanwezigheid van een mogelijke (goed lezen allemaal, mogelijke) ‘modepolitie’ laten vallen….
Nu over naar het avondprogramma inclusief een mooie Kate ( I confess) en een nog prachtiger Ivanka Trump, Wow!
https://www.dailymail.co.uk/galleries/article-12152611/Ivanka-Trump-spotted-Prince-William-royal-Jordanian-wedding.html
Met of zonder decolleté vind ik deze jurk van Maxima geen topper. Roept bij mij associaties op met bloemetjesgordijnen. Aan de jurk van Catherine daarentegen is alles geweldig, behalve de kleur. Het haar van beide dames vind ik een hoog Barbie-gehalte hebben.
Chapeau voor Elisabeth van België, wat een goede keuze! Zo kleed je je gepast terwijl je toch dicht bij jezelf blijft.
De bruid lijkt mij een lief maar enigszins kleurloos meiske.
Over het algemeen ben ik het geloof ik niet vaak met u eens maar deze keer wel helemaal.
Prachtige bruidsjapon en ook de japon van de koningin is en blijft mooi. En ik ben het eens met “Modequeen”.
Ik vind Maxima er prachtig uitzien in de delftsblauwe jurk. En moslims weten heus wel dat westerlingen zich anders kleden dan zij. Als b.v. mevrouw Erdogan hier zou komen, zou ze zichzelf ook net zo inpakken als ze thuis doet, dus waarom zou Maxima zich niet mogen kleden zoals ze wil?
Je snapt toch wel dat dat geen vergelijk is.
In Nederland zijn we niet geschokt als iemand armen en benen met kleding bedekt aangezien wij zelf met broeken, lange jurken of rokken lopen, daarop misschien nog een bloes of truitje met lange mouwen.
Teveel van het lijf laten zien in een land waar dat niet gebruikelijk is, het tegen het geloof is, dat is dan dat land en die mensen bespotten.
Ik wil even zeggen, ik ben zelf niet gelovig dus ik zeg het niet vanuit dat standpunt
Niks mis mee hoor, als moslims met onze manier van kleden worden geconfronteerd. Wij moeten ook dagelijks tegen hoofddoekjes en wijde lappen aankijken. Dat is dan maar zo. We weten dat mensen verschillend zijn. En als Maxima nou iets vreselijks had gedaan…..het gaat om een beetje decolleté….hou toch op.
Wat een nare en rare reactie.
Wij hier in Nederland moeten tegen “hoofddoekjes en wijde lappen” aankijken en daarom sturen wij de Nederlandse koningin maar naar Jordanië om ze “lekker te pesten door er uitdagend bij te lopen”
Zó klinkt het wat je zegt, en er komt nog een ander woord in me op maar daar ga ik niet over beginnen op een modeblog.
Pesten en uitdagend zijn uw woorden. Laten we het er maar op houden dat we het hartgrondig met elkaar oneens zijn.
Mooie plaatjes.
De vooringenomenheid omtrent wat wel of niet islamitisch is is hilarisch.
Mijn moslima oma zou heerlijk hebben genoten van de jurk!
Heerlijke oma heb jij, begeef me tussen vele moslima’s, allemaal verschillend gelukkig maar, echter Maxima is koningin van álle Nederlanders, het lachwekkende is dat ze hier in functie nooit een appeltjes decolleté heeft. Ik neem er zelf niet direct aanstoot aan, zou zeggen privé lekker flashen, maar in functie dus namens álle Nederlanders van álle gezindten, nee niet doen.
Wat een verwijtende reacties op deze modeblog.
Het is een bijzondere jurk, qua stof en ontwerp daar goed passend.
waarom hier een vermeende meetlat langs leggen van een ander land?
Wat zit haar haar mooi!
Vraag me af waarom ze een jurk aantrekt die so wie so niet goed passend is, afgezien van het decolleté, waarbij ze echt wat mij betreft flink misslaat. Als je dan zo erbij wilt lopen, doe dan een jurk aan die van boven goed past. Het klopt niet bij de V-hals. Komt waarschijnlijk omdat deze jurk in eerste instantie veel opener was naar haar middel toe. Hij is aangepast, maar niet fraai gemaakt. Tja, ze heeft weinig kennis en oog voor ‘wat passend is’ in diverse omstandigheden. Catherine en Elisabeth snappen het gelukkig.
Omdat ze als koningin der Nederlanden Nederland vertegenwoordigt in dat andere land waar het niet zo gebruikelijk is borsten te laten zien in het openbaar, zéker niet bij een huwelijk, waar je zelf ook niet de hoofdpersoon bent, en waar alles er nóg wat officiëler aan toe zal gaan.
En ik snap al helemáál niet dat Máxima tijdens het feest in de avond, wat juist weer wat minder officieel zal zijn, iedereen letterlijk wat luchtiger gekleed zal kunnen gaan, een jurk aantrekt die van boven tot onder gesloten is met lange mouwen.
Dat lijkt op wat ik al eerder schreef, als een klein meisje lekker tegendraads zijn, net zoals in een zomerjurkje zonder mouwen in de vrieskou gaan staan en een dikke wollen jas aantrekken als het heet is.
Mijn plezier in het naar haar kleding kijken is zolangzamerhand verdwenen.
(Niet dat Máxima daar wakker van zal liggen 😂)
Mee eens. Het is duidelijk dat de huwelijkssluiting het belangrijkste deel is van de dag zowel voor het paar als de buitenwereld. Ik heb de indruk dat het avondfeest veel beslotener is, er minder foto’s naar buiten komen en dat moet ook kunnen.
Een feest zoals dit huwelijksfeest met vooral vooraanstaanden heeft ook een “diplomatiek” tintje en daar kan kledij een belangrijke sleutel toe zijn. Met haar -mooie kledij overigens geeft maxima hier duidelijk aan dat die “andere” cultuur haar nauwelijks interesseert. Wat mi -terug persoonlijk – moeilijk te rijmen valt met haar werk voor de wereld nl haar vn werk. Zij verliest mi aan geloofwaardigheid .
Ja, en ik ben het weer met jouw argumenten eens.
Rajwa droeg ’s avonds een andere japon. Veel mooier dan deze (vind ik dan). Ook Rania en eigenlijk iedereen draagt daar wat anders.
Idd, de bruid en ook vele gasten dragen ” opener” kledij daar waar maxima dan gaat voor dicht tot aan de hals. De avond jurk van de bruid is idd erg mooi.
Ik vind Catherine de grootste topper hier! Het is niet mijn kleur, maar wat een prachtige, en uiterst gepaste jurk. Laat ik aardig blijven en over de rest niets zeggen. Want, seriously?
Hier wordt veel gesproken over Máxima’s bekrompenheid. Volgens mij is het gewoon veel simpeler; We hebben tegenwoordig de mond vol over “elkaar respecteren?!! Normen, waarden moet ik nog meer oplepelen? En ja, ik mis deze nuances best vaak bij Máxima. Jordanië hééft nu eenmaal andere normen en waarden, dus waarom kunnen andere royals hier zich wel aan committeren?, respecteren en heeft onze eigen queen hier vaak zichtbaar moeite mee? Tuurlijk mag je jezelf zijn, mits je de ander dan óók respecteert en dat uiten de andere royals in mijn ogen dus wel. Ik vind echt dat Máxima vele uitglijders heeft hoor. en ja nogmaals ik schreef al eerder ik vind deze jurk qua decolleté niet kunnen op een bruiloft in Jordanië. Ik toch meer Fingerspitzengefühl gehoopt nu bij Máxima, helaas… .
De vele uitglijders vind ik m.n. bij officiële gelegenheden storend. Regelmatig trekt ze de aandacht bij dat soort gelegenheden: bij het huwelijk van haar broer in Rome droeg ze een extravagante jurk van Jan Taminiau met cape en sleep (!), bij een burgerlijk huwelijk droeg ze zo’n enorme hoed, dat anderen achter haar niets konden zien van de plechtigheid, in Engeland zat ze eens bij koningin Elizabeth in de open koets, waarbij haar grote hoed aan de rechterkant van haar hoofd zat, waardoor Elizabeth haar gezicht niet kon zien (maar het publiek wel). Ook is al haar outfit genoemd bij de Raad van State. Het gaat mij te wat te ver om te veronderstellen dat ze het “er om doet”, maar er is op z’n minst niet over nagedacht. Overigens denk ik dat de jurk met het decolleté niet zoveel ophef zou hebben veroorzaakt als ze deze bij het avondfeest zou hebben gedragen (ik vind de jurk op zich prachtig), maar dit was bij het voltrekken van het huwelijk. Daar is gepaste kleding vereist.
Mee eens, temeer dat maxima wel meer lange luchtige jurken in de kast hangen heeft die wel de “cultuurtest” hadden kunnen doorstaan.
U noemt het “fingerspitzengefuhl” maar wat mij stoort – voor zover ik kan oordelen – aan maxima is dat zij vaak vanuit haar “unieke” positie ( want er is maar 1 koning en 1 koningin in nl) , de “extreme” grenzen opzoekt en zich zo in de ” kijker” weet te wringen , of het nu super grote hoeden, nog diepere deco’s ( want ja die hebben we ook al zien passeren) overdaad aan juwelen, super slordige kapsels of andere zijn . In ieder geval zo komt het bij mij persoonlijk over en het belet mij vaak te “genieten” van haar verschijningen. Gelukkig komt er op deze site veel gevarieerde info over mode en aanverwanten waarvoor dank aan josine en haar collega’s.
Ja, het is volgens mij ook roepen om aandacht, graag het middelpunt willen zijn. Dat viel helemaal op bij de reis met Amalia naar de abc eilanden. Pers schreef er toen ook over. Ik dacht dat het ook tevens was om de kroonprinses “voor te stellen” maar Máxima liep overal voorop en trok de aandacht weg bij Amalia. Ach we weten het na al die jaren eigenlijk wel maar toch ben ik soms, zoals gisteren met die japon, echt wederom weer stomverbaasd.
Prachtige en vrolijke kleding. Dat maxima een ‘foute’ jurk heeft gekozen is toch wel een understatement. Zo not done dit decolleté.
Catherine is prachtig gekleed! Rania vond ik stiekem veel en veel mooier gekleed bij de Henna party. Maar zwart is in Jordanie op zich wel een meer gebruikelijke kleur voor vrouwen (geregeld met veel kleur, maar ook gewoon zwart). De achterkant is mooi. Als Maxima zit, vind ik het decollete echt te. Dat past mijns inziens niet bij Jordanië, daar had ze wat mij betreft wel wat meer rekening mee mogen houden. Amalia houdt het wat dat betreft dit keer keurig. Al snap ik het Grace Kelly idee in dit geval iets minder. De jurk is prachtig, maar door deze vorm valt de nadruk wel erg op haar buste. Of ben ik de enige die dat vindt?
Elisabeth vind ik er qua kleur en model jurk stiekem best een beetje bovenuit steken. Soms siert juist een bepaalde eenvoud. Ik vind dat Elisabeth echt al een goede stijl heeft.
De bruidsjurk, tja, ik ben er niet weg van, van dat scheve. Ik had eigenlijk een jurk met borduursel verwacht. Dit is wel heel eenvoudig. Al geloof ik dat de achterkant wel wat meer versiering heeft, 3D bloemen of iets dergelijks? k Heb het niet heel goed kunnen bekijken. Maar dat zie ik liever op de voorkant ;). Feit is dat het bruidspaar straalt, het is een mooi paar zo samen. En Rajwa aan de arm van Husseins broertje is natuurlijk ook een mooi gezicht.
Koningin Rania in zwart dat zou je in Nederland niet gauw zien op een bruiloft maar met het borduurwerk vind ik het een prachtige jurk. Maxima in een fantastische jurk en haar decolleté stoor ik mij niet aan, daarbij draagt Rania in Nederland ook de speciale jurken uit Jordanië, Jellabiya worden ze genoemd volgens mij is toch ook goed. Catherine ziet en weer waanzinnig uit, zo mooi. Mary en Victoria ook mooi de jurken hebben wel qua kleur van elkaar weg. Bruidsjurk ben ik niet zo van onder de indruk maar misschien zie ik het niet goed genoeg.
Ik twijfel of het Catherine wel is die naast William loopt, op de foto in de blog. Ze lijkt zo anders….
Ik dacht hetzelfde, haar haar zit in een zijscheiding, wat ze volgens mij ook niet vaak doet. En inderdaad meer uitgesproken make-up op.
Moest echt twee keer kijken of het Catherine wel was.
Het valt mijn op dat eigenlijk bijna alle royals deze dag een wat harde, zware make up dragen. Wellicht lokale visagie en kappers?
Ja, denk ik ook. Ook haar van Maxima zit anders dan normaal….
Wie zou het dan moeten zijn, een dubbelgangster? 😂
Prinses Victoria, prinsesElizabeth en prinses Catherine zien er fantastisch uit……de jurk van K Máxima is op zich mooi maar dat diepe decolleté is erg gewaagd…was vlgns mij wel leuk op te lossen…
Ik ga ook maar eens even ongezouten commentaar geven. Maxima ziet er prachtig uit, mooie japon en dat decollete? Er zijn meer dames met decollete aanwezig. Al dat gezever over ‘niet passend in een islamitisch land’ zegt vooral iets over (de bekrompenheid? van) de betreffende reageerders. Alsof royals, gepokt en gemazeld in etiquette, niet zouden weten wat wel of niet gepast is. De reacties van sommigen zijn nogal aanmatigend. Daarbij: er bestaan verschillende fotos van koningin Rania waarop ze een behoorlijk decollete heeft tijdens gelegenheden in eigen land.
Als er 1 persoon is die geen verstand heeft van etiquette dan is het Maxima wel.
Ik wil niet zo ver gaan om over “bekrompenheid” te spreken, maar wat een aannames lees ik in dit blog. NB heeft iemand het decolleté van prinses Sophie van Liechtenstein gezien.
Heb alleen een foto gevonden van sophie die haar hotel verlaat voor het avondfeest. Zie een jurk met “hemd” kraagje. Dus niet bepaald uitdagend.
Ik ook, deze
https://i.dailymail.co.uk/1s/2023/06/01/19/71664973-12147795-image-a-35_1685642746274.jpg
Bekrompenheid en respect tonen daarin zit een groot verschil! Dat laatste toont ze hier niet..wel een laag decolleté 🧐
Met Mart eens. Ik neem ook aan dat ze zelf prima weten wat wel en wat niet kan.
Er worden nu dingen gesuggereerd en aangenomen waarvan we niet weten of ze ook maar een een beetje waarheid bevatten. En ik merk dat ik me er in toenemende mate aan erger.
Aiii daar ga ik even op reageren omdat ik me daar persoonlijk, jaja, op aangesproken voel 😄
Jij zegt tegen een hippiemeisje dat ze bekrompen is, een meisje, inmiddels in werkelijke jaren geen meisje meer, die nog steeds iedereen vrij laat in wat hij/zij draagt, nog steeds bloot of maffe kleding voor anderen niet schuwt, zelf nog steeds, voor zover dat voor een ouder meisje er nog leuk uitziet ( in de loop der jaren wordt je huid namelijk minder strak en je moet dus opletten wat er nog appetijtelijk uitziet en wat niet 😉) ook een beetje bloot niet schuwt.
En tóch zeg ik, wat Máxima doet als koningin der Nederlanden, een heel laag decolleté dragen waarbij je haar borsten ziet, terwijl ze dat normaal zélden doet, en dat dan juist wél ineens in een land wat andere gewoontes (zal ik het maar noemen) heeft, dat vind ik persoonlijk tegen het schandalige aan, dat heeft voor mij (en ik weet zeker voor de meeste andere reageerders ook niet) met persoonlijke bekrompenheid te maken.
Ik krijg bijna het gevoel, dát is Máxima, precies het tegenovergestelde doen van wat er verwacht wordt, tegendraads zijn. Er werd verwacht dat ze zich netjes zou kleden in dat land, en wat doet ze, haar borsten laten zien.
Net zoals dat tegendraadse van, vriest het, dan gaat zij in een zomerjurkje zonder mouwen op het bordes staan, vallen de mussen van het dak van de hitte, dan draagt zij een wollen jas 😉
zo met je eens
Mart bedoelt denk ik te zeggen dat reacties kortzichtig/bekrompen zijn. Reageerders hier kennen we niet goed genoeg om dat te zeggen 🤷🏻
Oh Mart, wat ben ik het met je eens. De hele dag heb ik overwogen om ongeveer hetzelfde te schrijven. Steeds dacht ik, nee, ik doe het niet, ik reageer niet, maar mijn ergernis over al die aanmatigende reacties werd wel steeds groter. Koningin Maxima weet heus wel wat wel of niet kan.
Dat ben ik echt niet met je eens. Waarom is het bekrompen als je aangeeft dat een koningin zich moet kleden volgens de do’s en dont’s van het land? Als een buitenlandse koningin hier in bont zou aankomen, zou ik het even goed ongepast vinden. Juist in kringen waar het niet gaat om prestaties of idealen (lees: politiek), spelen bijzaken zoals als het uiterlijk een grote rol.
En overigens, tijdens de receptie draagt de bruid zelf een japon mét decolleté. Dus, nog maar een keer: wat zijn dan in vredesnaam de do’s en dont’s in Jordanië?
Het lijkt soms wel of modekoninginmaxima.nl een soort van modepolitie aan het worden is.
Ja ze draagt een jurk met een v-hals maar niet zo diep dat ze daar iets mee laat zien.
https://i.dailymail.co.uk/1s/2023/06/01/21/71670531-12150067-image-m-14_1685651003808.jpg
Je leest enkel wat je wil lezen. Ik schrijf dat de opmerkingen over het decollete slechts iets zegt over de betreffende reageerders. Het woord bekrompenheid plaats ik tussen haakjes met een vraagteken erachter, dus ik bedoel: komt de reactie voort uit bekrompenheid? Daarbij geef ik ook aan, zoals duidelijk op de foto is te zien, dat er meer dames zijn met een decollete. Verder betoog ik dat koningin Rania, ook in Jordanië, te zien is met een decollete. Redenen genoeg om de stelligheid in twijfel te trekken of een decollete tot de ‘dont’s’ behoort in Jordanië. In dat land zijn ze overigens overwegend soennitisch, de meer liberale tak van de islam. Verder denk ik ook dat het koningspaar, met hun jarenlange internationale protocollaire ervaring, mogelijk een ietsiepietsie beter weet dan de gemiddelde Nederlander, over wat wel of niet gepast is. Kortom: blijft over wat persoonlijke smaak is en wat een ieder persoonlijk wel of niet gepast vind.
U moet zich wat de islam betreft wel iets betef oriënteren. Soennieten zijn behoorlijk strenge, conservatieve moslims. Echt het tegenovergrstelde van liberaal.
Mart, ben benieuwd waar je dan nog meer deco’s ziet tussen de gasten, en ja Jordanië is (gelukkig) liberaler dan bijvoorbeeld Saudi, maar nog steeds heel behoudend. Wellicht kun je een link posten met de door jou bedoelde kleding van Rania.
Inderdaad dat zou ik ook wel willen zien. Ik kan geen afbeelding vinden van Rania met een decolleté. Zij is een stijlicoon, juist omdat ze perfect weet wat kan en niet kan. En dat betekent voor haar geen diep uitgesneden kleding waarbij haar borsten voor een groot deel te zien zijn. Voor de goede orde, met een decolleté wordt hier niet bedoeld een lage halslijn, ook niet als je dan een glimp opvangt van de aanzet van borsten. Maar het diepe decolleté van Maxima is gewoon not done. Maar goed, Maxima is er een ster in om aandacht te trekken, maar zoals ik al eerder schreef, wel op de verkeerde manier. Ook haar verschijning in het wit bij de kroning van Koning Charles was twijfelachtig. En was zij niet de moeder die zonodig de show moest stelen bij de toetreding van haar dochter tot de Staten Generaal ?
Daarnaast ik heb ook geen andere dames met zo’n decolleté gezien.
Nou, bekijk deze foto dan maar eens.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Queen_Rania_of_Jordan_at_Le_Web_09_%284174494458%29.jpg
Dit is een grote uitzondering en deze foto is gemaakt in een tijd waarin Rania enorm onder vuur lag vanwege haar te Westerse kleding. Om de monarchie te redden, heeft ze een stijlevolutie ondergaan en de laatste tien, vijftien jaar kleedt de Jordaanse koningin zich veel kuiser.
Ik citeer even de NOS, om duidelijk te maken wat de sfeer van de bruiloft was: “De Jordaniërs zijn om een andere reden ook blij met hun toekomstige koningin: zij is Arabisch en komt van de bakermat van de Islam. Jordaniërs gaan er prat op dat hun koninklijke familie, het Hasjemitisch koningshuis, directe afstammelingen zijn van de profeet Mohammed. Voor conservatieve Jordaniërs zal het huwelijk van Hoessein en Rajwa Al Saif voelen als de juiste, traditionele keuze.”
Met dat in het achterhoofd zou ik als koningin zelf een andere jurk hebben aangetrokken. Wat ik zelf vermoed, is dat Máxima gedacht heeft: dit kan wel. Toen de camera van bovenaf ging filmen en Máxima zelf ook nog eens zat, bleek het anders uit te pakken. Ik geloof dus niet in een kwaadaardige bedoeling, wel in een verkeerde inschating. Dat betekent niet dat ik nu met kalmeringstabletten op de bank zit hoor. Het is meer zo van: zo zag er prachtig uit, het decolleté is twee beetjes dom, next.
Ik wil toch nog even reageren op jouw reactie Josine; ‘Om de monarchie te redden heeft ze een stijlrevolutie ondergaan….’. Ai, weet je wat de inhoud van een begrip als ‘revolutie’ kan betekenen in diverse Arabische landen? -> Vrijheid, meningsuitingen, vrouwen die mogen autorijden etc etc. Ik check het toch maar even, wil je echt beweren dat het kiezen van een garderobe een monarchie “kan redden” en je dat als een stijl/revolutie betiteld? Het citeren van de NOS heeft totaal niets met jurken te maken, ik mis hier echt een actuele context in deze blog/reactie van jou. En hoe kun je überhaupt overdenken dat het mogelijk een ‘kwaadaardige bedoeling’ zou kunnen zijn van onze koningin om deze outfit te dragen…. Hoezo ‘kwaadaardig’? We hebben het “maar” over een jurk hoor en gezien de diverse reactie’s kan en mag iedereen een eigen mening hebben. De opmerking ‘kalmeringstabletten’ daar heb ik ook een mening over maar die laat ik terzijde.
Benieuwd of ik er nu (weer) uitgegooid word…
Prima hoor. Je mag echt je gelijk willen halen. Ik blijf het echter vreemd vinden dat Maxima in grote en stevige woorden van een faux pas wordt beschuldigd – terwijl het maar de vraag is of haar kledingkeuze ’twee beetjes dom’ was (mede gezien bijvoorbeeld Sophie van Liechtenstein). Het koningshuis van Jordanië lijkt wat minder problemen te hebben met bloot – zie de bruid op de receptie. Veel reacties, die van jou incluis, rieken naar een, wat mij betreft, preutse vooringenomenheid van een modepolitie.
Mart, over ‘modepolitie’ gesproken, daar ben je zelf niet vies van🥹. Ik herinner me toevallig jouw commentaar op de aanwezige vrouwen bij het huwelijk in Luxemburg, nou dat was niet mals, een zéér vrouwonvriendelijke benadering. Dat je een andere kijk op zaken hebt staat je vrij, maar als het om Maxima gaat heb je blijkbaar moeite met de mening van anderen, sorry hoor maar dat is pas kleinzielig.
Waarom blijf je het over Sophie van Liechtenstein hebben? Iemand anders en ik hebben al laten weten dat die een hooggesloten overhemdjurk aanheeft, dat kan je hier zien.
https://i.dailymail.co.uk/1s/2023/06/01/19/71664973-12147795-image-a-35_1685642746274.jpg
En de bruid heeft op de receptie een jurk met v-hals aan waar je niéts ziet. Dát is het verschil met Máxima.
De bruid draagt niet bepaald een jurk met een v-hals tijdens de receptie en ook haar rug is in de betreffende japon bloot. En op de foto van Sophie zie je haar met kleding die ze draagt tijdens de receptie. Tijdens de huwelijksvoltrekking droeg ze wel degelijk een japon met decolleté.
Niet bepaald een jurk met V-hals? Jawel, maar zoals ik zei, je zag geen borsten zoals bij Máxima, maar een “gesloten” v-hals.
Dan denk ik dat ik gezien heb wat je bedoelt, waar Sophie in het publiek zat, ja daar had ze een v-hals maar óók een “gesloten” v-hals waarbij je geen borsten zag.
Het gaat niet om de vorm van de halslijn het gaat erom wat die laat zien.
Maar ik denk dat je nu wel elke vergelijking gemaakt hebt met elk stukje bloot wat er te zien is geweest, ik snap je en vind dat jij nou eens moet snappen dat het niet om een blote hals gaat of een stukje blote rug maar letterlijk om zicht op borsten, dat is bij alle andere dames niet aan de orde.
Ik ben er nu klaar mee hoor pffff
Josine, ik ben flink aan het zoeken geweest naar foto’s van Rania en kwam voornamelijk hoger gesloten kleding tegen, af en toe een V-hals of een lagere ronde hals maar dan zag je nog niks.
Vroeg me dus zelfs af of die foto nep was.
Ik heb ook de beelden gezien waar de gasten direct na de huwelijksvoltrekking langs het bruidspaar liepen in de tuin om hen te feliciteren, ook daar, recht van voren gefilmd, was er redelijk wat te zien bij Máxima.
Maar goed, ik zeg niks meer (hoop ik 😄)
als Máxima er zo redelijk bloot bij wil lopen in een dergelijk land en een dergelijke situatie, de eventuele vermindering aan respect, ook van andere koningshuizen, daar heeft zíj last van, niet ik 😉
Ik heb geloof ik nogal een afwijkende mening. Maar ik vind de bruid er lief uitzien maar eigenlijk vind ik het een draak van een jurk🙈. Het lijkt net alsof ze bedlaken om haar middel heeft geslagen. Ik snap het model niet zo. En dan dat vreselijk rare kleine boeketje. Hier niet te zien maar wel op foto’s op andere sites. En verder ben ik niet zo weg van de jurk van Catherine. Wel mooi maar vind de kleur niet mooi staan. Ik vind haar beter in koelere kleuren. Wel ben ik het eens met de meesten hier dat Maxima een fout heeft gemaakt met deze jurk. Prachtige jurk maar erg laag decollete. Elisabeth vind ik het mooist
Eens! De jurk van Máxima kan me niet bekoren en de rest vandaag ook niet..
Wat een prachtige bruid, zo mooi! Ik snap de keuze voor de jurk van Máxima wel, maar de bovenkant aanpassen was “appeltje” eitje geweest toch? Jammer!
Wat een prachtige jurken komen er voorbij! Een lust voor het oog. Ik moet wel wennen aan de zwarte jurk van Rania. Het is echt een pracht jurk, maar ik vind de kleur te hard. De bruid steelt de show, wauw!
De bruid vind ik indrukwekkend mooi gekleed in haar japon met prachtige sleep en sluier; en ook een sierlijke verfijnde tiara op het hoofd.
Van mij een dikke 10!
Haar schoonmoeder heeft voor een chique japon gekozen in een eenvoudig model, sobere kleur, maar met heel mooi borduurwerk.
Wat de gasten van de diverse vorstenhuizen betreft vind ik hen allemaal fraai gekleed, maar heb ik prinses Catherine op nr. 1 staan, gelijk gevolgd door koningin Sonja en prinses Elisabeth in hun keurige, maar heel elegante japonnen.
Tenslotte…..
Ik ervaar het als teleurstellend en beschamend dat onze eigen koningin zo weinig respect toont door op een Islamitische bruiloft met zo’n diep decolleté te verschijnen.
De jurk op zich is mooi en haar kapsel, sieraden en clutch hadden het plaatje helemaal af gemaakt, wanneer ze de top van deze japon aan had laten passen.
Ik zie dat alle andere vrouwelijke royals de cultuur van Jodanië respecteren behalve…. precies: Máxima. Persoonlijk vind ik het wel wat beschamend. Tevens vind ik de Belgen top om steeds weer hun kroonprinses naar voren te schuiven, in het licht te zetten, heel slim want zij is tenslotte de opvolgster in het Belgisch Koninklijkhuis en maakt mede hierdoor de draagkracht onder de bevolking groter! Goed en/of lief van Mathilde dat zij graag af en toe haar plaats gunt aan haar dochter. Prinses Elisabeth ziet er ook geweldig uit in het knalroze, perfecte en gedurfde keuze voor een jonge vrouw en wat kan ze het goed hebben! prachtige japon. Ik vind trouwens alle andere royals er prachtig uitzien. De jurk van Máxima is mooi, maar wordt gedragen op het verkeerde moment. Ze valt écht uit de toon. Het haar… tja voor mij hoeft dit Barbie gehalte nu ook weer niet. Vooruit ik sluit positief af: lengte is wel mooi.
Als beschermvrouw van de wereldberoemde koningin elisabethmuziekwedstrijd is mathilde wellicht om die reden verontschuldigd. Heb gelezen dat vanavond de finales beginnen.
Wat een pracht en praal. De jurk van Catherine is schitterend, zo elegant. Bruid ziet er ook prachtig uit. Over de jurk van Maxima is al veel geschreven. Jurk is mooi maar niet geschikt voor deze gelegenheid.
Tja, deze “appeltjes van Oranje” vallen zeer uit de toon in een Islamitisch land. Onbegrijpelijk deze keuze. Het kapsel vind ik er ook niet zo bij passen,.. Rania ziet er in haar Dior prachtig uit, het is inderdaad heel gebruikelijk in Arabische landen om zwart te dragen bij een huwelijk, zo ook Sheika Moza. Catherine ziet er beeldschoon uit en heeft het heel goed begrepen, maar ze heeft in Jordanië gewoond. Wat ziet Elisabeth er trouwens elegant en lieflijk uit.
Ik ben overigens benieuwd welke jurken het meest gewaardeerd worden door de bezoekers van deze website. Ik vind de jurk van Catherine saai, terwijl anderen deze als mooiste jurk aanmerken.
Als er via de officiële kanalen nog scherper beeld volgt, zal ik een poll maken. Anders vind ik het niet helemaal eerlijk.
Leuk! Dankjewel! Ik hoop dat de jurken ergens scherp voorbijkomen 🙂
Je maintiendrai. Was getekend Maxima Z.
Ook de jurken van Mary, Victoria en Elisabeth vind ik heel mooi, wat een feest om naar te kijken!
Elisabeth van België ziet er ook mooi uit. Ze heeft haar figuur ook mee, maar zij is nu al een stijlicoon. De bruidsjapon vind ik de top met de asymmetrie heel mooi, maar ik vind de rok te strak, en de platte schoenen niet mooi. Een hakje is dan net iets mooier.
WaUw wat een mooie bruid. Geweldige jurk! Ook de andere royals zien er prachtig uit, waarbij Catherine er wat mij betreft het mooist uitziet. Maar ook Mary, Elisabeth en Victoria zien er geweldig uit.
De outfit van Máxima: niet mij favoriet en ik had voor een andere halslijn gekozen…Dit vind ik voor een huwelijk in een islamitisch land echt niet passend
Ook de jurk van Beatrice is echt heel erg mooi!
Helemaal mee eens! Ik vind de jurk mooi, maar het decolleté te diep: niet mooi, niet passend voor een koningin en al helemaal niet in Jordanië. Genieten van de kleding van de andere royals 🙂
Naar verluidt sluit prinses Amalia aan bij het galafeest vanavond! Dus hopen dat daar ook beeld van wordt vrijgegeven.
Sorry maar onze koningin slaat de plank mis.
Prachtige jurk maar ongeschikt voor een bruiloft in een islamitisch land. Dat niemand haar daar op attendeert?
Ook de bruid ziet er prachtig uit !! De asymmetrische halsuitsnijding : fantastisch !! De jurk van rania is zeer verfijnd maar somber .
Wat geweldig om te zien deze pracht en praal. Het is big hair day haha. Geef mij ook zo’n kapper 😉
Catherine staat voor mij op nummer 1, echt een stijlicoon.
Wat me stoort is dat Maxima en WA niet even op hun beurt wachten bij de begroeting en de Belgische Koning en prinses niet de ruimte geven voor een praatje. Dit zie je werkelijk bij geen van de andere gasten. Daarnaast vind ik het jammer van haar decolleté. Een poging om de aandacht te trekken? maar helaas op de verkeerde manier. Het geeft geen pas op deze bruiloft. Hopelijk geeft ze vanavond Amalia de gelegenheid om te stralen en praat ze haar niet in een oubollige bloemetjesjurk.
Ik zie de koning gewoon op zijn beurt wachten hoor. https://twitter.com/ChristinsQueens/status/1664269840520187907
Doordat de bruidegom al bijna arriveerde, moesten ze alleen haast maken. Maar dat moesten eigenlijk alle gasten wel. Victoria trok Daniël nog net niet weg, haha.
Oh ok wist niet dat er tot haast gemaand was. Maar heb het nog eens terug gekeken en ik zie toch echt dat Elisabeth nog staat te praten met het koningspaar als WA aansluit. En dat is niet volgens de etiquette. Dat je je eigen man wegtrekt is dan weer iets anders en soms nodig 😉
Catherine ziet er fantastisch uit !!! Ook elisabeth ziet er passend en feestelijk uit. De mouwen in voile maken het geheel licht en aantrekkelijk .
Het valt me inderdaad op dat de meeste dames hooggesloten jurken dragen, dat is een beetje dom van Máxima, laten we maar zeggen, ik vind dat wel een mooie jurk maar te diep decolleté, haar kapsel zit mooi en ik ben benieuwd of we Amalia nog gaan zien. Rania is de moeder van de bruidegom, niet van de bruid en ze heeft een prachtige jurk aan, zoals meestal. Zeer elegant is ze, ook Catherine is prachtig, de meeste Elie Saab jurken zijn beeldig, alleen de bruidsjurk vind ik dan weer vrij saai, er zijn zoveel mooiere van Saab. Verder wel een stralend bruidspaar! Ook Sofia van Spanje ziet er prachtig uit.
Mooie beschrijvingen. Kleine verbetering: Koningin Rania is de moeder van de bruidegom, en niet van de bruid.
Veel te diep uitgesneden decolleté, totaal ongepast. Zeer jammer.
Ik heb er even één blog van gemaakt. De blog over Team Oranje vind je hier, inclusief de reacties (voornamelijk over Máxima’s decolleté): https://www.modekoninginmaxima.nl/dit-dragen-maxima-en-amalia-bij-koninklijk-huwelijk-in-jordanie/
Wat een pracht en praal komt er voorbij. Catherine steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. Hoe doet ze dat toch, altijd passend voor de gelegenheid, “bijna” nooit een misser. Mooi ook de mix van Arabische kleding en rituelen met de Westerse kleding.
Nou ja zeg!
het bruidspaar gaat nu met zoiets van 60km per uur over de weg, staande in een auto vanwaar ze naar het (weinige) publiek zwaaien. De auto nam een bocht en je zag de bruid bijna wat opzij gaan. Vreemd hoor.
Daarvóor reden ze langzamer
ohw, nu is er op het einde wel meer publiek maar daarvoor waren er grote gedeeltes waar er een tiental mensen langs de weg liepen
Wow! Catherine steekt er tussen de koninklijke gasten voor mij met kop en schouders bovenuit!
Wat een mooie, verfijnde japon! Lange mouwen en hooggesloten. Dan heb je wel echt goed gekeken naar de mode in dat soort landen! Persoonlijk vind ik dit echt super chique.
Maxima is ook in een prachtige jurk. Ze heeft echt haar best gedaan, ook haar kapsel zit prachtig. Maar wat jammer, zo’n decolleté zou je niet moeten doen in islamitische landen.
En Rania in een japon met mooi afgewerkte hals en mouwen. Maar is wel beetje zwart ja. Misschien had een mooie grijze tint beter geweest dan zwart? Wat minder hard? Verder vind ik de jurk heel mooi vallen. En ze draagt waarschijnlijk flinke hakken, want ze torent nu wel een beetje boven haar man uit… maar ach, wat maakt het uit, zal ze gedacht hebben 😉
Wow, wat een moois komt er voorbij zeg! Victoria, Mary en koningin Sofia ook prachtig!
Prachtige jurk draagt Rania. Inderdaad wat somber door het zwart, maar het staat haar goed.
Catherine betoverend mooi in een wolk van poederroze.
Klopt het nou dat het hele huwelijk niet langer dan een minuut of 10 duurde?
Ze gingen zitten, iemand sprak een paar minuten, ze plaatsten een handtekening, iemand sprak weer een minuutje, ouders plaatsten een handtekening en klaar?
Catherine: ZO mooi. En – je weet niet hoe het mogelijk is – maar haar haren zitten nog weelderiger dan anders. Zo elegant, echt een prachtig geheel.
Rania: ook erg elegant – en niet de aandacht trekkend van de bruid.
De bruid: schitterende jurk! Welke ontwerper? Ze straalt! Wat een aanwinst voor de familie – en strategisch, zo’n huwelijk tussen de kroonprins van Jordanië met iemand uit Saudi-Arabië.
De zussen van de bruidegom ook erg mooi, zoals altijd.
Wat een plaatjes, dit huwelijk!
Las ergens dat ze door een Jordanese kapper gekapt is😉. Máxima waarschijnlijk ook met haar mooie krullen.
Van Lebanese designer Elie Saab, volgens de Daily mail
Dank! Ik zie het nu ook. Beatrice was er ook. En hier kun je de fuchsia jurk van Elisabeth van België zien: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-12147795/The-royal-wedding-summer-Crown-Prince-Hussein-Jordan-ties-knot-Rajwa-Al-Saif.html
De kurk van Ranja is stijlvol en trekt de aandacht niet weg van de bruid. In midden oosten in zwart niet gekoppeld aan rouw, dat is misschien de reden dat deze kleur voor bruiloft kan worden gekozen?
In het andere blog over de kleding van Maxima lijkt het decolleté wat diep als je zit, Maar de foto is ook van bovenaf genomen . Ik ga er toch maar vanuit dat Maxima ondertussen weet wat niet kan. En achter haar zit een vrouw in een jurk met v- hals, zonder mouwen.
De jurk van Catherine past helemaal bij haar. Mooi. Ik ben benieuwd hie de rok er uitziet.
De dame achter maxima draagt een zwarte shirt met korte mouwen met ronde hals met daarover een groene stola. De jurk van maxima is mi dan ook totaal ongepast. Van een koningin met vn ervaring (waardoor zij wel meer in islamitische landen komt) kan ervan uitgegaan worden dat wat kan en niet kan gekend is.
Nou, dat, “trekt de aandacht niet weg van de bruid” vind ik onzin.
Niemand kan de aandacht van de bruid wegtrekken.
Voor zover wat ik gezien heb van Rania draagt ze over het algemeen vrolijke en dik geborduurde jurken, met van alles er op en er aan, als uit een sprookje, dit lijkt me helemaal niet haar stijl zo somber en simpel, daarom ben ik ook zo verbaasd.
Ik zag Maxima lopend live in beeld, video, toen de gasten naar het bruidspaar liepen om te feliciteren, daar zag je de aanzet van haar borsten. Not done lijkt me.