Avatar foto Door Josine Droogendijk
Amalia 06 dec 0 reacties

Amalia’s mode: van nul tot nu

In 2003 leren we Amalia kennen in vlekkeloze presentatiejurken van historisch kant, maar inmiddels hangt er heel andere koek in haar walk-in closet. Gerafelde shortjes en klassieke jurken bewijzen dat Amalia is uitgegroeid tot een echte tiener, die op zoek is naar een hedendaagse en toch ook koninklijke stijl.

Amalia’s leven speelt zich grotendeels af buiten het bereik van de media en wat de prinses betreft komt daar voorlopig ook nog geen verandering in. De strikte scheiding tussen werk en privé bevalt goed en schept structuur in haar bijzondere bestaan. Dat blijkt ook wel als we kijken naar haar garderobe. Al bij een eerste oogopslag valt het contrast tussen de klassieke prinsessenjurken en hippe sweaters op. Het lijkt wel alsof de prinses twee kasten heeft. Eén voor het officiële goed en één voor privé. Mijns inziens kun je de tweedeling zien als een weerspiegeling van Amalia’s dubbelleven: enerzijds een prinses, anderzijds een 'gewone' tiener. 

De tweedeling is niet iets van de laatste tijd. Zonder dat ze er ook maar iets van beseft, heeft de prinses als baby al twee heel verschillende stijlen: praktische boxpakjes voor een middagje doezelen in de woonkamer en witte presentatiejurken van historisch kant voor officiële gelegenheden. Dat verschil blijft als Amalia uitgroeit van schattige baby tot ondeugende peuter. Naar de peuterspeelzaal draagt ze spijkerbroeken, tijdens de doop van haar zusje Alexia een fluwelen jurk met een grote kanten kraag. Ze lijkt wel uit een geschiedenisboek te zijn weggelopen. Voor historici is het niet moeilijk om de knipoog naar naamgenoot Amalia van Solms te ontdekken.  

Draagcomfort
Als Amalia in 2007 voor het eerst naar de Bloemcampschool in Wassenaar gaat, is het tijd voor praktische schoolkleding. En wie het heeft over praktische kleding, kan zomaar uitkomen bij de Scandinavische kindermode met gebreide truien, jurkjes in stretchstoffen en niet te vergeten: bodywarmers. Na het opvragen van wat catalogi besluit Máxima klant te worden bij het Deense label POMPdeLUX. Met een gemiddelde prijs van 30 euro per jurk zeker geen exorbitante keuze.

Bij publieke gelegenheden spelen de prijs en het draagcomfort natuurlijk een minder prominente rol. De officiële kleding van Amalia moet vooral netjes zijn en het liefst ook een beetje onbereikbaar. Máxima wil namelijk voorkomen dat haar dochters al op jonge leeftijd uitgroeien tot stijliconen. Voor Amalia’s eerste officiële optreden, het kopen van kinderpostzegels, slaagt Máxima dan ook bij Bon Point. De klassieke kleding van het Franse label is behoorlijk prijzig en onder andere te koop in Brussel, vlakbij de salon van Natan.

Zoektocht
Als Amalia wat ouder wordt, is het tijd voor wat meer kleur in haar kledingkast. Máxima gaat op zoek naar geschikte alternatieven en komt al snel uit bij Papo d’Anjo. Dit Portugese label weet klassieke jurken en kleurrijke prints op een speelse manier met elkaar te combineren. Helaas duurt de samenwerking tussen de prinses en het label maar kort. Begin 2011 geeft Catherine Monteiro de Barros, de ontwerpster van Papo d ‘Anjo, aan dat ze gaat stoppen met haar eigen onderneming. Mooie kansen overzee lonken en uiteindelijk gaat het modetalent uiteindelijk als creative director aan de slag bij de kinderafdeling van Oscar de la Renta.

Met het verdwijnen van Papo d’Anjo moet Máxima op zoek naar een nieuw adresje. Het Spaanse label Pili Carrera weet hier niets van, maar besluit wel op eigen initiatief een catalogus op te sturen naar Paleis Noordeinde. Het blijkt een gouden zet te zijn, want Máxima is gelijk dolenthousiast en bestelt via de telefoon meerdere jurken voor haar dochters. Over zaterdag 30 april 2013 rept ze tijdens het gesprek geen woord. Op de dag van de inhuldiging zit Salomé Carrera, een van de gezichten achter het label, dan ook nietsvermoedend in het vliegtuig richting Marokko. Als Carrera na de landing op haar telefoon kijkt, begrijpt ze al snel dat er iets bijzonders aan de hand is. Een telefoontje van een vriendin maakt alles duidelijk: Amalia, Alexia en Ariane dragen tijdens de abdicatie van de Nederlandse koningin een jurk uit de collectie van Pili Carrera. Nooit had Salomé dit durven dromen.  De foto’s van de drie prinsessen gaan de hele wereld over en opeens wil iedereen samenwerken. 

Drie op een rij
Natuurlijk klinken er op 30 april niet alleen maar lovende woorden over de jurkjes van Carrera. Stel je voor, dat zou wel heel on-Nederlands zijn. Máxima’s keuze voor drie identieke outfits zorgt vooral voor heel wat opgetrokken wenkbrauwen. Woorden als ‘luiheid’ en ‘gemak’ klinken, terwijl Máxima in werkelijkheid juist een mooie traditie van de Nederlandse adel volgt. Door alle kinderen identiek te kleden laat men in de hogere kringen zien dat er geen sprake is van afdankertjes en al helemaal niet van onderscheid. Kijk maar eens naar de kinderfoto’s van Willem-Alexander, Friso en Constantijn; ook de prinsen zijn gehuld in een familietenue. Lang leve de eenheid!  

De overtreffende trap van eenheid krijgen we op 30 april pas echt te zien rond de klok van twee uur. Koningsblauw blijkt de toepasselijke themakleur van de inhuldiging te zijn en dat is goed terug te zien in de kleding van  Máxima, Beatrix en de drie prinsessen. Samen met de rode loper en de rood/witte mantel van Willem-Alexander vormen ze een prachtig geheel. Helaas valt het niet mee om drie identieke jurkjes in de juiste kleur te vinden en daarom laat Máxima bij modehuis Natan een katoenen stof inkleuren voor de kleding van haar dochters. Amalia kan zich er prima in vinden, maar bij het zien van het ontwerp van de jurk wordt ze opeens recalcitrant: “Dat trek ik echt niet aan!”
Vermeulen kan de openhartigheid van de prinses wel waarderen en regelt snel wat potloden en papier. Onder toeziend oog van Máxima mogen de prinses zelf een droomjurk schetsen. Amalia besluit de plooien van het oorspronkelijke ontwerp weg te laten en kiest in plaats daarvan voor een grote omslagkraag en verhoogde taille. Alexia heeft liever een jurk met plooien en strikken, en Ariane kiest als hekkensluiter voor de gulden middenweg: een jurk met plooien en een bescheiden kraag.  Identiek zijn de jurkjes dus niet, maar door de sterke themakleur stralen ze toch van top tot teen verbondenheid en eenheid uit.  

Inmiddels zijn we alweer heel wat jaren verder. Amalia viert morgen haar achttiende verjaardag en dat is terug te zien in haar kledingkast. In plaats van schattige kinderkleding hangt er nu zelfgekozen pret-a-porter en confectie. Bij formele gelegenheden krijgen we vooral klassieke looks te zien, haast op het tuttige af. Ik weet dat de prinses hier regelmatig kritiek op krijgt, maar ga er maar aanstaan met 17 miljoen kledingcoaches om je heen. 'Veiligheid boven alles' lijkt me dan een heel begrijpelijk motto. Daarnaast is er geen handboek voor koninklijke mode. Ze kan wel met een schuin oogje kijken naar haar koninklijke leeftijdsgenoten, maar dan is er ook altijd nog sprake van wisselende kledinggebruiken per land. Aan het Noorse hof dragen ze bijvoorbeeld minder formele mode dan in Nederland. Amalia moet dus zelf het wiel uitvinden hoe prinsessenkleding er anno 2021 uit moet zien. Voor nu is dat klassieke jurken, mantels en wat wijdere pantalons, maar ik sluit niet uit dat als de mode weer gaat veranderen naar kortere rokken en strakkere rokken dat ze ook gewoon meebeweegt. 

Op Koningsdag draagt ze vaak, net als haar moeder, mode van Natan. 

Tijdens de fotosessie kregen we een rode blazer van Tommy Hilfiger te zien. 

Sterrenstylist?  
Gelukkig staat Amalia er qua mode niet helemaal alleen voor. Ze woont namelijk onder één dak met Nederlands grootste stijlicoon. In het boek van Claudia de Breij komt dit ook aan bod. Claudia: “Ze krijgt wel zakgeld, vertelt ze, maar geen kleedgeld. Bij kleding voor belangrijke momenten kiest haar moeder vaak mee, en dat vindt ze ook wel prima, want ‘zij heeft er natuurlijk wel serieus verstand van’. Als ze met haar moeder gaat winkelen, koopt ze meestal niet wat zij aanwijst. Haar moeder koopt het dan soms toch, maar voor zichzelf. Ze draagt het, en na drie keer zegt Amalia: ‘Ik heb trouwens dat ene shirt even uit jouw kast gepakt.’ ‘Dat wist ik wel,’ is dan meestal het antwoord. ‘Hij was voor jou, je moest gewoon even op mij zien dat het leuk is.’ Wat een mooie manier om je dochter op ideeën te brengen, vind ik. Dat doe je als moeder over het algemeen toch algauw iets minder subtiel. ‘Ze laat me in mijn waarde,’ beaamt Amalia. ‘Je moet je eigen weg vinden, zij kan alleen tips geven, je helpen om jezelf te kunnen vinden. Ze heeft natuurlijk wel haar idee van “zo hoort het”, maar heeft ook de ruimte om te zien dat het anders kan.’

In de week voor de zomerfotosessie van 2018 kocht Máxima voor Amalia onderstaande jurk bij Sissyboy.

Mijn favoriete outfit van de prinses zie je hieronder. De jas komt uit Maxima's kast, de schoenen ook. De gouden top komt van Zara. 

Ook mooi: het setje van Koningsdag 2019: 

Terugblik Koningsdag 2019: alle outfits op een rij | ModekoninginMaxima.nl

Deze laatste foto publiceerde het hof vandaag. Qua mode gebeurt er weinig, maar lieve Mambo maakt veel goed 😉

Wat is jouw favoriete outfit van de prinses? 

 

Volgen
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments